به کتابخانۀ جامعهشناسی شرقی خوش آمدید!
بیایید با هر چه بیشتر خواندن کتابهای جامعهشناسی و اهدای بیمنت آنها به یکدیگر، هم بر دانش جامعوی خویش بیفزاییم و هم بر ارتباط و اتحاد و همدلی خویش! جز این مگر کدام راه است که ما را به دوردستهايي كه در نظر داريم رهنمون سازد! هرچه است این کتابخانه با این هدف براه افتاده است و مدام هم در حال تکمیل شدن است؛ خوشا آنروز که شما هم با ارسال کتابهای مربوط به جامعهشناسیتان (به ایمیل وبسایت) دوستان دیگر را هم از آنها بهرهمند سازید!
دانلود رایگان کتابهای جامعهشناسی
كتاب جامعه شناسی انقلاب مخملی در ایران
نوشتۀ مرتضی رضوی
تذکر مهم:
خوبست دوستان بدانند که ارائۀ رایگان کتابهای جامعهشناسی در این وبسایت مطلقاً از باب کسب درآمد یا منفعت مادّی نمیباشد. در واقع صادقانه اگر بگویم نه تنها "جامعهشناسی شرقی" را از این کار هیچ نفعی نیست بلکه بیتعارف سراسر زحمت است از بابت صرف "وقت"- که بهرحال برای تهیۀ این کتابها از سایتها و منابع گوناگون و آماده کردن و گنجاندن آنها در قالب این وبسایت سپری میشود، و صرف هزینه- اگرچه در حد اتصال به اینترنت ناچیز باشد! ضمن اینکه مهمترین هزینهای که یک انسان در طول حیاتش میتواند داشته باشد همان وقت است!
اما از آنجا که "جامعهشناسی شرقی" کتاب را همچون دوست، صمیمانه گرامی میدارد و دوستداران کتاب را هم بمانند خودِ کتاب، صادقانه دوست میانگارد قطعاً مایۀ خرسندیاش خواهد بود که بتواند در کنار سایر کوششهایی که در زمینۀ جامعهشناسی در این وبسایت دارد بیهیچگونه چشمداشتی کتابهای مربوط به جامعهشناسی را نیز بتدریج برای استفادۀ دوستدارانش گرد هم آورد!
نکتۀ آخر مربوط میشود به ناشران و مؤلفان این آثار؛ در این دنیای دیجیتال که بهرحال یک رویش بیرحمی و ناسپاسی و حقنشناسی است جامعهشناسی شرقی بنوبۀ خود از جانب خویش و دوستان خویش و دوستداران جامعهشناسی و کتابهای جامعهشناسی، مراتب حقشناسی و قدرشناسی و سپاسگزاری خویش را از آندو اعلام میدارد. حالیا این حداقل کاریست که میتوانیم در حقشان انجام دهیم؛ و شاید هم حداکثر آن!
نام کتاب: جامعه شناسی انقلاب مخملی در ایران
نویسنده: مرتضی رضوی
مترجم: -
در قالب: PDF
حجم: KB ۶۴۳
تعداد صفحات: ۶۰ ص (۱۲۰ ص)
در مورد کتاب "جامعه شناسی انقلاب مخملی در ایران" نوشتة "مرتضی رضوی":
عنوان کتاب کم و بیش گویای نوع مباحثی است که در آن می توان یافت؛ علی الاصول قید اصطلاح "جامعه شناسی" در آن تا حدود زیادی خود بیانگر سمت و سوی بحث در این نوشتار است؛ می ماند درک دیدگاه نگارنده اش در این خصوص که آنهم در عنفوان بحث بنا به تصریح خود ایشان بخوبی برای خواننده مشخص می گردد؛ ایشان هم خودشان را همانند بسیاری که در این حوزه قلم می زنند (از جمله حقیر) فردی غیر سیاسی قلمداد می کنند و کارشان را مشخصاً "تبیین و توضیح مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و دفاع علمی از آن" معلوم می دارند؛ بر این اساس می توان بنیاد بحث ایشان در این نوشتار را بر "شیعه شناسی" دانست- همچنانکه خودشان نیز بدان اشاره داشته اند.
در آغاز این کتاب همچنانکه انتظار می رفت سخن از انواع انقلاب است: انقلاب طبیعی و انقلاب مصنوعی؛ و بعد وصف آنها و شرح ویژگیهایشان؛ تا می رسیم به بحث اصلی آن تحت عنوان "انقلاب مخملی و جامعة ایران"؛ اختیار این بحث اگر چه معطوف به حوادث بعد از "انتخابات 22 خرداد" است اما مربوط به آن نیست؛ نکتة قابل توجه- و بسی دلگرم کننده، اینکه ایشان ضمن تأکید بر این مسئله بطور ضمنی جایگاه جامعه شناسی را بسی فراتر از سیاست معرفی می کنند: "هرگز افق بحث را در حدی پایین نمی آورم که از عرصة جامعه شناسی به عرصة سیاسی آنهم سیاست روز تنزل [پیدا] کند." ...
در هر صورت ایشان برای انقلاب مخملی در ایران زمینه ها و عناصر مساعدی می شمارند به قرار زیر:
1- رفاه طلبی 2- ترس از شعار عدالت 3- تشکل یک طبقة اشرافی جدید 4- رشد غریزه گرایی در میان جوانان 5- رانده شده گان 6- افراد، خاندانها، جریانها و احزاب مخالف انقلاب اصیل و طبیعی 7- جریان خزندة تشیع وصایتی 8- عدم شفافیت خطوط سیاسی در میان خودیها 9- تصوف (عدم تعادل میان دافعه و جاذبه و یا وظیفه و تکلیف).
نکتة قابل توجه دیگر اینکه در این اثر ما تقریباً با تیپولوژی جدیدی از مذهب تشیع آشنا می شویم و آن "تشیع وصایتی" و "تشیع ولایتی" است؛ ایشان در وجه تمایز ایندو از هم، جریان ویژگیهای وصایتیان را اینچنین می شمارند: 1- امام را حجة من عندالله نمی دانند. 2- امام را معصوم نمی دانند. 3- به علم غیب ائمه اعتقاد ندارند. 4- به وجود امام زمام معتقد نیستند. 5- بیعت را معطی سمت امامت می دانند. 6- در مورد ائمه از الفاظ "حضرت" و "علیه السلام" استفاده نمی کنند. 7- به تقلید از فقها اعتقادی ندارند.
ایشان معتقدند که این هردو جریان از زمان رحلت پیامبر در کنار هم وجود داشته اند و غربیها خود بر این مسئله کاملاً واقفند اما چنین القاء می کنند که بعدها و از میانة قرن سوم آنهم تحت نفوذ و اثر معتزله بوده است که شیعة ولایتی از شیعة وصایتی زاده شده است؛ آنها بر این اساس اصالت را به شیعة وصایتی می دهند و شیعة ولایتی را امری ابداعی تلقی می کنند؛ دانشجویانی از ما هم که در غرب تحصیل کرده اند بری از این القائات نبوده اند؛ ...
ایشان بعنوان نمونه دکتر شریعتی را مثال می زنند که دست پروردة دانشگاه سوربن فرانسه بوده است و می گویند حتی شریعتی با تمام دلسوختگی و نبوغش در شناخت شیعة ولایتی در اشتباه بوده اند چه آن را پدیدة دوران صفویه می دانسته اند! ... خوانندگان لابد می دانند که خود دکتر شریعتی هم تحت عنوان "تشیع صفوی و تشیع علوی" صاحب یک تیپولوژی در این خصوص می باشند و کتابی هم بدین عنوان دارند. ...
لطفاً پس از کلیک بر روی لینک اندکی شکیبا باشید تا فایل برای برداشت آماده شود.
لینک دانلود کتاب "جامعه شناسی انقلاب مخملی در ایران - مرتضی رضوی"
+ در رابطه با هر کتاب توضیح مختصری لازم است تا خوانندگان پیش از دانلود و یا در حین دانلود آن را مطالعه کنند. از آنجا که مدیریت این وبسایت کاملاً دست تنهاست و فرصت تهیه این توضیحات را ندارد اگر که دوستان و دوستداران جامعهشناسی شرقی در برآورده ساختن این امر مهم دستگیر ما باشند بسیار مایۀ سپاس جامعهشناسی شرقی و سایر دوستان خواهد بود. در ضمن هر مطلبی که در این خصوص به دست ما برسد مشخصاً به نام فرستنده اش درج خواهیم کرد.
+ اگر در این میان جای خالی کتابی را احساس می کنید آن را به ما معرفی کنید یا برای ما ارسال کنید تا مورد استفادۀ دوستان دیگر قرار بگیرد.
+ زمان کوتاه دانلود هر کتاب، آن اندازه بزرگ است که شما در قالب یک نظر، ردپایی از خویش در قلب جامعهشناسی شرقی بجای بگذارید.
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]
[