🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش ششم
✍️ حسین شیران
.
پیش از ورود به بحث راهکار و راهبردی برای کاهش و زدایش اوهام از افهام در ایدئولوژیها ذکر یک نکته ضروریست و آن اینکه همیشه اینطور نیست احساس و ادراکی- هرچند بصورت جزئی- از واقعیت امر صورت گرفته و افهامی بمعنای واقعی کلمه شکل گرفته باشد؛ در بسیاری از موارد اساسا افهامی در کار نیست و حاصل همه اوهام است- حال یا هیچ احساس و ادراکی از واقعیت امر صورت نگرفته و خوابی و خیالی به عمد یا به سهو پایه و اساس فهمی (وهمی) واقع شده و یا اینکه بجای احساس و ادراک و افهام واقعیت، احساس و ادراک و فهمی از پیش تعیین شده بر آن تحمیل شده است.
.
بدیهی است هیچ ادراککنندهای با دست و بالی خالی به احساس و ادراک نمیپردازد بلکه به پشتوانهی دربرداشتههایی چون روحیات و ذهنیات و خلقیات و علایق و سلایق و ملیت و قومیت و دین و مذهب و فرهنگ خود عمل میکند و تحققا تفاوت در هر کدام از این دربرداشتههاست که به تفاوت در برداشتها و پنداشتها میانجامد، در این میان ویژگیهای ادراکشونده و نیز ویژگیهای فضا و زمینه و زمان ادراک هم، همانطورکه پیش از این گفتیم، هر کدام بنوبهی خود بر خروجی کار تأثیر دارند. از تأثیر پندارها بر گفتارها و کردارها هم که همه آگاهایم.
.
یکی از آشناها میگفت: اوایل انقلاب یکی از شبهای ماه رمضان در مسجد روستا نشسته بودیم و روحانی مسجد با حرارت از امام زمان حرف میزد و از کموکیف غیبت و رؤیت و اسب سفید امام میگفت که ناگهان یکی که دم پنجرهی مسجد نشسته بود فریاد زد: امام زمان! امام زمان با اسب سفیدش رد شد! همه با هیجان بیرون دویدیم دیدیم راست میگوید! سریع با چند اسب در پیاش تاختیم و خارج ده به او رسیدیم؛ تا ما را دید ایستاد، ما هم ایستادیم، برگشت نزد ما و گفت: چه شده؟ چرا افتادین دنبال من؟! دیدیم نه امام زمان بلکه یکی از ساکنان ده مجاور است! ...
.
و بعد شاید شنیده باشید همین چند سال پیش در شهرک قدس تهران تصویری بر روی دیوار خانهای نقش بست که اساسا ناشی از نشت آب از ناودانی شکسته بود (تصویر پیوستی) با اینحال اهالی محل آن را سایهی امام زمان تلقی کرده و برای تبرک و توسل به آنجا هجوم آوردند. بدیهیست اگر فردی هیچ ذهنیتی نسبت به امام زمان نداشت هرگز هیچ سایه و سواری را به ایشان نسبت نمیداد. در آغاز گفتیم طبق حکایت پیل مولوی ما پدیدارشناسانه بدون داوری ارزشی بر اساس تجارب زیستی افراد به نحوهی شکلگیری ادراکات و ایدهها و ایدئولوژیها میپردازیم. اساسا عدم کنترل مؤثر یک چنین تأثیر و تأثراتیست که راه ایدئولوژی را از علم جدا میکند.
.
.
(باقی در بخش بعد)
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]