🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش شصت و نهم
✍️ حسین شیران
.
گریز و گذار چین از مائوئیسم- یک نظام فوقایدئولوژیک با قرائتی فوقافراطی از سوسیالیسم، به یک نظام به نسبت "فراایدئولوژیک" را بهیچوجه ساده نباید گرفت؛ این دیگر نه یک بحث تئوریک بلکه یک تجربهی بسموفق و بی یا کمنظیر از کاربست "فراتلفیق" در میدان عمل است و از این سبب بسادگی نباید از کنارش گذشت؛ درس عبرتیست بسبزرگ برای باقی نظامهای ایدئولوژیک که بهنگام از خر خودحقپنداری و خودسرتر و برتربینی پیاده شوند و عملا نقاط ضعف خود را با نظر به نقاط قوت ایدئولوژیهای دیگر برطرف کنند و هم خود و هم ملت و مملکت خود را به اوج برند وگرنه به بنبست خواهند خورد و هر سه را به ورطهی سقوط خواهند کشاند.
.
انسان قرن بیستویکم اگرکه تنها این یک واقعیت را بپذیرد که هیچ تکایدئولوژی جامع و کامل و همهچیزدان و همهفنحریفی در هیچ دورهای وجود خارجی ندارد و بر این اساس هیچ تکایدئولوژیای به تنهایی قادر به سروساماندهی و تأمین و تضمین سعادت بنیبشر نیست فلذا هرکس چنین ادعایی کند قطعا فریبکارترین و یا که خود فریبخوردهترین- و در هر دو حال، خطرناکترین فرد عالم برای پیرویست، مطمئن باشید بخش اعظمی از مسائل و مصائب نوع بشر در همان نطفه خفه میشود، چه پاگرفتن حاکمان بسته به پادادن و پیروی تودگان است و بواقع هیچ حاکمی به تنهایی هیچ کاری از پیش نمیبرد مگر به تسلیم و تسخیر توده!
.
چینیها زمانی پی به این واقعیت مهم بردند که انقلاب مائو و فوقایدئولوژی مائوئیسم را با انبوهی از ناکارآمدیها و ناکامیها و تلخکامیها ازسرگذراندند. اذعان به ناکامل و ناکافی و ناکارآمد بودن سخت است و از دست و زبان هر که برنمیآید- همچنانکه از دست و زبان مائو برنیامد و دستاوردش شد سقوط چین در باتلاق فقر و قحطی و مرگ میلیونها تن! اساسا کم و کسر آوردن ایدئولوژیها و نظامهای ایدئولوژیک امری طبیعیست و هیچ عیب و ایراد نیست، بهواقع آنچه عیب و ایراد است انکار این واقعیت و اخفای نارساییها و اغماض بر ناراستیها و اصرار مضاعف بر اصل و اساس و اصول ناکامل و ناکافی و ناکارآمد ایدئولوژیک است و بس!
.
هرچه و هرطورکه بود بعد از مائو سران حزب کمونیست چین در اذعان به ضعفها و ضلالتها باقدرت عمل کردند و همین خود یک "اصلاح انقلابی" بود که توانستند بهخوبی از پساش برآیند و در کوتاهمدت به یک چنین توسعه و تحولی درخشان دستیابند؛ در تحقق این مهم آنها دست بهکار خاص و خارقالعادهای نزدند بلکه برعکس از کارهای خاص و خارقالعادهی خود دست کشیدند؛ باری، نظامهای توتالیتر همینکه دست از مداخله در هر کار و باری بکشند و بگذارند مردم کارها و بارهای خود را طبق اصول و اساساش پیش برند خود موفقیتی بزرگ است و بهواقع همین وادادن و جادادن دولت چین به دیگران و دیگر ایدهها بود که باعث گشایش در کارها شد.
.
تحلیلگران از نقش دیگران و دیگر ایدهها در توسعه و تحول چین تحت عنوان "انقلاب حاشیهای" یاد میکنند و در داستان دگرگونی چین وزنی برتر و بالاتر از خود دولت بر آن مینهند؛ بهواقع هم این دیگران و دیگر ایدهها بودند که اصلاح انقلابی چین را رقم زدند و اجتماع و اقتصادش را از حالت بسته و دستوری و دولتمدار به حالت آزاد و بازارمحور و سرمایهدار سوق دادند؛ در این میان نقش برجسته و بهسزای دولت و حزب کمونیست چین این بود که بسی از اصول و اساس خود کوتاه آمد و قید و بندهای ایدئولوژیک را از پیش پا برداشت و بتدریج زمینه را برای گذار از سرخیها و سیاهیهای کمونیسم و مائوئیسم به سبزیها و سپیدیهای کاپیتالیسم فراهم ساخت.
.
اولین و مهمترین رکن انقلاب حاشیهای دهقانان چینی بودند که با دریافت آزادی عمل از دولت با اراده و انگیزهای بسمضاعف در خیل روستاها به "کشاورزی خصوصی" پرداختند- چیزی که در زمان مائو جزو تابوها و ممنوعات بود؛ دوم انبوه جوانان و مهاجران در شهرها که اجازه خوداشتغالی در بخشها و "شرکتهای خصوصی" را یافتند؛ سوم "مناطق ویژهی اقتصادی" که اولین بار در شنژن یک بندر کوچک و بیاهمیت در جنوبشرقی چین اجازهی تأسیس یافتند و با جذب سرمایههای خارجی و ظهور فناوریهای مدرن موفقیتی شگرف رقم زدند و دولت را متقاعد ساختند که به همهی استانها اجازهی تأسیس مناطق ویژهی اقتصادی و سرمایهگذاری خارجی بدهد.
.
باری، دولت کمونیست چین در تمام این تغییرات و تحولات و بسی بیش از اینها از نقش تنها تصمیمگیرنده و تعیینتکلیفکننده و تجویزگر و تحکیمگر عقب نشست و نقش یک "تسهیلگر" تمامعیار را ایفا کرد و این چنان "فراوفاقی" در چین پدید آورد که در عرض چند دهه از اقتصادی افلیج و مفلوک به دومین اقتصاد جهان تبدیل شد و حال هیچ بیجهت نیست بهلحاظ کسب اعتماد مردم، دولت چین در ردهی اول جهان قرار دارد (اینجا (https://t.me/orientalsociology/5806)).
.
#راهی_برای_رهایی
#فراتلفیقگرایی
#فراوفاقگرایی
#فکر_برتر
#سوسیالیسم
#کمونیسم
#مارکسیسم
#لنینیسم
#مائوئیسم
باقی در بخش بعد
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]