❇️ بیانیهی ۱۵۱ نفر از مصلحان آیا اشارتی از عقلای قوم و بشارتی بر پیدایش هرچند دیرهنگام هستهی پلورالیستیک مردمی در این سرزمین است و یا صرفا فراخوانی از سوی فعالان سیاسی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اضطراری پیش رو؟
.
🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش سی و سوم
✍️ حسین شیران
.
در بخش پیش سه ویژگی "خردمند بودن" و "طرح و تدبیر دادن" و "در خدمت جامعه بودن" را باهم و در کنار هم تیپ ایدئالی برای عقلای قوم دانستیم؛ حال ببینیم این بیانیه متضمن این سه ویژگی باهم و در کنار هم است یا نه. بدوا ویژگی نخست یعنی خردمندی و خردورزی را بر همهی عزیزان امضاءکنندهی این بیانیه مفروض میداریم و کمابیش همه را از حیث انتفاع از قوهی مُدرکه و ممیزهی عقل جزو نخبگان جامعه میشماریم و تساهلا و تسامحا پندارها و گفتارها و کردارهای عقلانیشان در مواضع و مواقع مختلف را هم گواه این میگیریم تا بعد.
.
به همین منوال ویژگی سوم یعنی در خدمت جامعه یعنی "ملت، دولت و مملکت"- هر سه باهم و در کنار هم و در ارتباط باهم- بودن را هم برایشان مفروض میداریم و این عنوان "پای ایران در میان است" که در صدر بیانیه و "جمعی از دغدغهمندان توسعه و مردمسالاری در ایران" که در ذیل بیانیه آوردهاند را هم باور میکنیم و این اوصاف را برایشان میمون و مبارک میداریم تا هرچه سریعتر به اصل کاری یعنی ویژگی دوم "طرح و تدبیر دادن" برسیم و مشخصا بر این پرسش متمرکز شویم که آیا این بیانیه واجد طرح و تدبیری در بطن و متن خود برای جامعه است یا خیر.
.
در شرح ویژگیهای طرح و تدبیر گفتیم که ضرورتا باید معطوف به مسائل و مشکلات جامعه و متعهد به حل و فصل آنها باشد و در این راستا با کاربست عقل نظری و عقل عملی واجد "رویکرد نظری" و "راهبرد عملی" مشخصی باشد و مهمتر از همه اینکه "متضمن نتیجه" و "پیگیر و پاسخگوی پیامدها" هم باشد. در این بیانیه رویکرد نظری مشهودی که به چشم میخورد "گفتمان وفاق" و "کنشگری مرزی" است که اولی بیشتر از سوی دکتر بیژن عبدالکریمی و دومی مشخصا از سوی دکتر مقصود فراستخواه طرح و تعقیب میشود و هر دو از نظر جامعهشناختی بجای خویش واجد ارزش و اهمیت هستند.
.
و اما راهبرد عملی این بیانیه چیست؟ مصالحهگری میان ملت و حکومت برای "افزایش مشارکت" در انتخابات ریاستجمهوری پیش رو؛ شاید اگر این بیانیه در زمان دیگری غیر از موسم انتخابات که ناگهان همه مهربان و نگران همه چیز میشوند منتشر میشد اشارت و بشارت دیگری میداشت اما حالیا در این برهه نماد و نمود چیز دیگری جز دعوت به مشارکت نمیتواند باشد، یعنی در کمال تعجب میبینیم که شهد و شیرهی همهی حرفهای قشنگی که در این بیانیه مطرح است در نهایت در کاسهی کوچک "مشارکت در انتخابات" جمع میشود بدیهیست این کاسه را هم مثل همیشه حکومت سرمیکشد، تهتهاش چه برای ملت و مملکت میماند را عزیزان باید پاسخ دهند!
.
در نهایت در اینکه آیا این بیانیه میتواند مصداق طرح و تدبیری از سوی عقلای قوم برای خدمت به جامعه یعنی ملت و دولت و مملکت هر سه باهم و در کنار هم باشد من یکی تردید دارم و از این جهت حضور هستهی مردمی در این سرزمین را همچنان سایهروشن دارم؛ به کارسازی گفتمان وفاق و کنشگری مرزی در این شرایط که ستیزهگری با مردم از سر و روی نظام میبارد هم هیچ خوشبین نیستم. ما به یک "شاهتدبیر" نیاز داریم که جامعه را به مرحلهای بهتر و بالاتر گذار دهد، ماندن در این وضعیت به نفع هیچ کدام نیست- نه ملت، نه مملکت و نه حتی خود نظام. (باقی در بخش بعد)
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
(باقی در بخش بعد)
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]