🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش چهل و یکم
✍️ حسین شیران
.
وارن بافِت سرمایهدار و کارآفرین سرشناس آمریکایی میگوید: یک احمق بابرنامه میتواند یک نابغهی بیبرنامه را شکست دهد. باری، باور میکنم! همانطورکه اشرار عالم بسی بابرنامه بر اخیار بیبرنامه فائق آمده و بازمیآیند. بواقع سالهاست به این نتیجه رسیدهام که دنیا زمینه و ظرفیت لازم برای هر کاری- چه خوب چه بد، را دارد و در یک کلام انگار که در برابر خیر و شر بیطرف است برای همین در هر کجا و در هر برهه از زمان هر بازیای از هر نوعاش را مشخصا آنهایی میبرند که بابرنامه و بااراده و باانگیزه عمل میکنند- حتی اگر بدترین و شرترین مردمان روزگار باشند، و آنهایی میبازند که هیچ یا چندان بابرنامه و بااراده و باانگیزه عمل نمیکنند- حتی اگر بهترین و خیرترین مردمان باشند؛ در کل در این دنیای دنی "هرکه بابرنامهتر، برّاتر و برندهتر"!
.
با این نتیجه حکم بر هر که اهل نظر است روشن است: حال که چنین است و جز این نیست، هرکه هستی و دنبال هرچه که هستی بکوش بابرنامه باش و باانگیزه و بااراده عمل کن تا بازیای که در آنی را ببری! خلاف این هر آن اسطوره و افسانه و بهانه که در ذهن داری را فرو ریز و تنها و تنها این یک اصل را فراگیر که "دنیا دنیای رقابت است و در این رقابت هرکه بهتر عمل کند میبرد و هرکه ضعیف ظاهر شود میبازد." این قانون این طبیعتیست که ما همه در آن رها گشتهایم و تو اگر بازیگری باید طبق این قانون عمل کنی وگرنه میبازی و بعد باخت مسلما آنچه جایی نرسد تضرع و تظلم است- حتی به پیشگاه خدایی که تو فکر میکنی هست تا نگذارد توی ضعیف ببازی، یا هست تا حق ترا از اقویا بگیرد! زهی خیال باطل!
.
هیچ فکر کردهای چرا و چگونه در جهانی که هیچ برگی از هیچ درختی نمیافتد مگر با علم و اذن خدا (انعام، 59)، از بدو تاریخ تاکنون این همه جور و جرم و جنایت علیه بشریت صورت گرفته و بازمیگیرد؟ آیا این موفقیت اشرار عالم در رقم زدن این همه جرم و جنایت در زمین و زمان بمعنای بیخیالی و بیتفاوتی خدا در برابر ماوقع است؟ یا که نعوذ بالله خدا طرف شر است؟ در حقیقت هیچکدام! شک نکن که قوت و موفقیت اشرار ناشی از ضعف و شکست اخیار است- اخیاری که بهر شکل واداده و قافیه را به اشرار باختهاند! وگرنه اشرار که به نیروهای ورائی و ماورائی مجهز نیستند، اتفاقا اگر یکی در این میان به این نیروها مؤید باشد آن اخیار هستند که خدا و ملائکه و مخلوقات طبیعی و فراطبیعیاش را همه پشت و پناه خود میدانند!
.
بر این اساس باید پذیرفت این همه باختی که اخیار در برابر اشرار دادهاند و از آن تاریخها ساختهاند از بیبرنامگی و، بیپرده بگویم اگر، از بیعرضگی خودشان است! از این جهت در هر زمینه و زمان مسئولیت هر جور و جرم و جنایتی که رخ میدهد را نه فقط پای اشرار بلکه توأمان پای اخیار هم باید نوشت! هیچ چیز در این میان نافی مسئولیت اخیار نیست! جاییکه نابکاران بهر وسیله کار خود را پیش میبرند و بر هرچه دین و دنیاست مسلط میشوند چرا کاردرستان نتوانند پیوسته قدرت گیرند و بر هر چه شر است مسلط گردند؟ حکم و حکمت خدا بر جدال همیشگی حق و باطل است، تحققا هر کدام موفق عمل کنند بر دیگری حاکم میشوند؛ حال اگر تاریخ را اغلب اشرار نوشتهاند لابد اخیار در هر دوره بیهای و هوی یک گوشه نشستهاند!
.
تو هم اگر نشستهای که خدا خود گفته باطل میرود، باری، قطع یقین هر باطلی رفتنیست اما نه به میل و به پای خویش، تنها در صورتی که حقی باقدرت از راه رسد (اسراء، ۸۱) وگرنه باطل بجای خویش پابرجاست، یکی هم از بین برود آن دیگری بیفوت وقت جایش را میگیرد!
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
(باقی در بخش بعد)
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]