جامعه‌شناسی شرقی Oriental Sociology

                                  بررسی مسائل اجتماعی ایران و مسائل جامعه‌شناسی

                                      وبسایت حسین شیران - دکترای جامعه‌شناسی

🌓 فراتلفیق‌گرایی، راهی برای رهایی - بخش چهل و پنجم
✍️ حسین شیران

.

باید در نظر داشت که فراتلفیق هیچ‌گاه بخودی‌خود حادث نمی‌شود و هیچ فراایدئولوژی‌ای هم بخودی‌خود حاصل نمی‌گردد؛ فراایدئولوژی هم که حاصل نگردد هیچ ایده و عملی فراتر از سطح ایدئولوژی‌های موجود پدید نمی‌آید و در نتیجه هیچ تغییر و تحولی در راستای تحقق شرایط بهتر و بالاتر عاید هیچ ملت و مملکتی نمی‌شود؛ و این در حقیقت مصداق و مشمول اصل "إن الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأَنفسهم" است که هر قوم و قبیله و ملت و امتی اگر هیچ تغییر و تحولی در راستای هر آنچه لازمه‌ی رشد و توسعه است در خود و در آنچه دربردارد ایجاد نکند سال‌ها که سهل است قرن‌ها هم بگذرد طبعا در همان حال که هست باقی خواهد ماند، بلکه حسب تغییر و تحول دوران و رشد و توسعه‌ی دیگران در موضع و موقعیتی بس بدتر و فروتر قرار خواهد گرفت.

.

در باب اینکه چه نیروهایی با چه اسباب و اساسی فراتلفیق انجام می‌دهند و فراایدئولوژی فراهم می‌سازند پیش از این اشاراتی داشته‌ایم؛ اصولا و اساسا این مهم جز از طریق تحقیق و تطبیق و ارائه‌ی "تدبیر" و از این جهت جز از جمع "خردمندان جامعه" یا همان "عقلای قوم" برنیاید- در خصوص ویژگی‌ها و در حقیقت تیپ ایدئال این دو "اینجا" سخن گفته‌ایم؛ بدیهی است ابرپروژه‌ای همچو "ملت‌دولت"، بس که راهی پرپیچ‌وخم و پرافت‌وخیز دارد، هم "ابرتدبیر" می‌خواهد و هم "ابرنیروهایی با ابرانگیزه و ابراراده‌ای خاص"، تا به بهترین شکل ممکن در سطحی فراتر از سطح تنش‌ها و تضادها و ستیزهای موجود، سه‌گانه‌ی "ملت، دولت و مملکت" را بنحوی بهم پیوند زنند که به این زودی‌ها و به این سادگی‌ها از مدار هم‌سویی و هم‌سازی و هم‌افزایی خارج نشوند.

.

حالیا بزرگترین مانع در برابر تحقق یک چنین خواسته‌ی خطیری در نزد ما حکومت و ایدئولوژی حاکم است که نظرا و عملا مابین ملت و دولت جاخوش کرده و همچون استخوان لای زخم از جوش و خروش این‌دو قطب باهم و ایجاد قطب سوم ملت‌دولت ممانعت بعمل می‌آورد؛ باید دانست که این امری طبیعی اما نه حقیقی است؛ بهر حال در سرزمین حکومت‌پروری چون ایران که تاریخ‌اش از آغاز تا کنون یک‌سره با حکومت‌ها سر شده، طبیعی است این‌که این حکومت هم بهر شکل همچون بقیه می‌خواهد بحضور تاریخی خویش دوام بخشد و هیچ عجیب هم نیست این‌که دیگرانی هم هستند که تازه برای کسب سلطه و تشکیل حکومت صف ایستاده‌اند تا شاید در گذر از نظام حاکم آن‌ها هم در برهه‌ای از تاریخ در وادی پهناور ملت و دولت و مملکت ایران تاخت‌وتاز کنند!

.

این‌که بالاخره کی این چرخه‌ی منحوس در این سرزمین تمام می‌شود و بساط سلطه‌ی ادواری فرقه و فکری خاص بر ملت و دولت و مملکت برچیده می‌شود بستگی دارد به این‌که کی تغییرات و تحولاتی اساسی فی‌نفسه در خود این‌ها و در مناسبات و معادلات میان آن‌ها ایجاد می‌گردد. طبیعی است مادام که فراایدئولوژی لازم برای گذار از ایدئولوژی‌های ستیزه‌جوی کنونی فراهم نگشته و مبنای نظر و عمل واقع نگشته و ملت و دولت هر دو را از دو سو شایسته و بایسته‌ی پیوندی پویا و پایا برای پدید آوردن قطب سوم نساخته، البته که مرکب حکم‌رانی ایدئولوژیک بر این سرزمین همچنان زین و آذین خواهد داشت و پی‌درپی هم وسوسه‌ها و سلسله‌ها خواهد ساخت و کما فی‌السابق دولت و ملت و مملکت را دوره به دوره مستعمره‌ی این و آن فرقه و فکر باقی خواهد گذاشت.

.

کلمات کلیدی:

فراتلفیق‌گرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology

.

(باقی در بخش بعد)

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیق‌گرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology

[ پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]