🌓 صدا و سیما، سلبریتیگری و سوء استفاده از حضار
✍️ حسین شیران
1️⃣
سلبریتیها در ایران از هر حوزهای هم که برخیزند عموما از قاب و در قالب تلویزیون است که به شهرت و شوکت و ثروت لازم میرسند و به اصطلاح سلبریتی میشوند از این جهت اگر که بگوییم سلبریتی در ایران بیشتر محصول نمایش تلویزیونی است پربیراه نگفتهایم و از آنجا که تلویزیون در ایران منحصرا در اختیار نهادهای حاکمیتی است تا حد زیادی میتوان گفت که فرایند سلبریتیپروری در ایران بیشتر یک امر حاکمیتی است و هر سلبریتی که در جامعه تولید میشود، فارغ از اینکه بعدها برای حاکمیت خوب از آب دربیاید یا توزرد، بدوا در بستر صدا و سیما، این مؤثرترین و قدرتمندترین دستگاه حاکمیتی عصر مدرن و پستمدرن است که مطرح میشود.
باری، بر این مبناست که من سلبریتی در ایران را اساسا محصول تلویزیون و بطور مشخص صدا و سیما میدانم و از این جهت که در عصر سرمایهداری هر تولیدگری خواهناخواه حق دارد محصولاتش را در راستای اهداف از پیش تعیین شدۀ خود مصرف کند به صدا و سیما هم حق میدهم که از سلبریتیهای خودساختهاش به هر ترتیب که خود میخواهد بهره برد و این اتفاق البته افتاده است و صدا و سیما در سالهای اخیر بنحو بارزی استفاده از سلبریتیهای خودساختهاش را در قالب برنامههای تلویزیونی متعددی آغاز کرده است.
مهران مدیری در دورهمی، رامبد جوان در خندوانه، محمدرضا گلزار در برنده باش، امیرحسین رستمی در شوتبال، پژمان بازغی در کودک شو، کامران تفتی در وقتشه، احسان علیخانی در عصر جدید و اکبر عبدی و حمید گودرزی و علی انصاریان و غیره و غیره در برنامههای دیگر همه نمونههایی از این کاربست سلبریتیها در برنامههای تلویزیونی هستند که هنوز هم تعدادی از این برنامهها بر روی آنتن هستند و یا که به هر شکل بازپخش میشوند. ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: سلبریتی در ایران, صدا و سیما تلویزیون, جامعه شناسی شرقی, حسین شیران
[ چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]