🌓 جامعهشناسی جنبشهای مردمی - بخش دهم
✍️ حسین شیران
.
اگر که توده طبیعتا "اسیر معیشت" خویش است- که است، و بدین سبب تاریخا مطیع منویات و مقدرات حاکمان است- که است، چرا که همواره "منابع معیشتی" در اختیار حاکمان بوده و تحققا آنها تعیین کرده و میکنند چه کسی به چه سبب و تا چه حد از آنها بهرهمند شود یا نشود، در اینصورت چاره چیست؟ چگونه میتوان توده را از این "اسارت طبیعی و تاریخی"اش رهایی بخشید؟ و اساسا چرا باید این کار را انجام داد؟ و مهمتر از همه اینکه، چه کسی با چه ویژگی، چه انگیزهای و چه طرح و تدبیری میخواهد و یا میتواند این کار را انجام دهد؟
.
پیش از هر سخنی باید این نکته را یادآور شد که معیشتمداری ایراد نیست. آدمی را چه مادیاندیشانه برآمده از بطن طبیعت بدانیم چه خداشناسانه رهاشده در متن آن، در هر دو حال، در آن آغاز که هنوز هیچ تاریخ و تمدنی در کار نیست، چیزی بیش از "حیوانی تابع غریزه" نیست که همچو سایر حیوانات باید بدوا در طبیعت اطراف خود گشته، بههر شکل شکماش را سیر سازد. بیجهت نیست در شرح سیر جوامع بشری، ادوار آغازین و حتی بعدی، با اوصاف و اصطلاحاتی معیشتی همچون شکار، گردآوری خوراک و بعد بوستانکاری و دامداری و کشاورزی شناخته میشوند.
.
در گذر از سیر تاریخی و اجتماعی، در زندگی فردی هم حیات هر انسانی در سالهای آغازین و حتی باقی عمر طبیعتا بسته به معیشت است و بهقول معروف بدوا اگر معاشی در کار نباشد در هیچ حوزهی دیگر تلاشی در کار نخواهد بود. در مجموع اگر موجود انسانی همه حیوان بود بههیچ عنوان ایرادی متوجه غریزهمداری و معیشتمحوریاش نبود اما در حقیقت اینگونه نیست بلکه "حیوانیت" کف موجودیت اوست و فرا و ورای آن، انسان بهوجه خاص واجد ظرفیتها و قابلیتهایی است که جا دارد در طول حیاتاش شکوفا شده، مقام "انسانیت"اش را محقق سازد.
.
هر عاملی که بههر شکل انسان را در کف موجودیتاش، همچو حیوانی، همیشه غریزهمحور و معیشتمدار نگهدارد و مانع شکوفایی ظرفیتهای ویژه و تحقق و تجلی مقام انسانیتاش گردد بیگمان "عاملی ضدانسانی" است. اگر که امروز بعد هزارانهزار سال زیست اجتماعی و این همه پویش و پیشرفت، مشخصا باز از تودههای مردمی سخن میگوییم و خیل عظیمی از بشریت را همچنان اسیر معیشت خویش میبینیم یعنی که چرخ روزگار بسی بیشتر با عوامل ضدانسانی چرخیده و چندان مجالی برای ابراز وجود عوامل انسانی و انسانساز و اظهار انسانیت نداده است!
.
(باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنبش مردمی, جنبش اجتماعی, جامعه شناسی شرقی
[ شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]