🌓 همه جا بازار و همه کس بازاری
✍️ حسین شیران
اوایل واقعا نمیدانستم اوضاع از چه قرار است، فقط دیگر به اینکه چطور میشود گاهی اوقات همکاران خانم یهو همه باهم از صحنهی کار غیب میشوند و دقایقی بعد آرام همه سر کارشان برمیگردند حساس شده بودم؛ آخر تا بدین حد کار هماهنگ آنهم بصورت خودجوش در تاریخ بیمارستان همیشه شلوغ ما قدری عجیب مینمود! تا اینکه یک روز به قوت پیگیر ماجرا شدم و همکاران بالاخره روشنگری فرمودند که چیزی نیست، یکی از همکاران خانم از سایر بخشها لباس زنانه میفروشد و هفتهای یکی دو بار هم بخش ما سر میزند. در نهایت آن همکار، زنی خودسرپرست بود و دلیلی نداشت کسی مانع کار شرافتمندانهی او شود، البته به شرط آن که کار غیررسمیاش مانع کار رسمی خود و سایر همکاران نگردد.
از آن زمان بسی گذشته و حالا دیگر نه فقط بازار غیررسمی لباسفروشی یک زن خودسرپرست بلکه دیگر بازار غیررسمی هر رقم کالا و هر نوع خدمت از هر همکاری اعم از زن و مرد و مجرد و متأهل و باسابقه و کمسابقه و باسرپرست و بیسرپرست و بدسرپرست و بهسرپرست در کل بیمارستان رسمیت و عمومیت یافته است. حالا دیگر بیمارستان فقط بیمارستان و تنها کارش مداوا و مراقبت از بیماران نیست بلکه در کنار این امر و گاه به موازات آن و گاه فراتر از آن، رسما به یک بازار غیررسمی داد و ستد با حدود هزار نفر پرسنل تبدیل شده است و همچون هر بازاری، دیگر برای همه مشخص است کدام راسته چه کسی چه میفروشد. انواع محصولات از برنج و لوبیا و عدس و سیب و گیلاس و خرما و ... خواستی فلانی فلان بخش؛ و انواع خدمات از لولهکشی و سیمکشی و بنایی و کارگری و آرایشگری و خیاطی و ... هم خواستی فلانی فلان بخش!
باری، اینجا حالا دیگر همه چندکاره بلکه همهکاره شدهایم! چاره چیست؟ وقتی حقوق کارمندی سالهاست "زیرخط فقر" جا خوش کرده و از خجالت در برابر "حقوق سران" سر بالا نمیکند دیگر اصولا و اساسا جایی برای اینکه کسی بیاید و برای مردم تعیین و تکلیف کند جای چه چیز کجاست باقی نمیگذارد. در هر حال هر کنشی واکنشی به همراه دارد و این هم نوعی واکنش به بیمبالاتی و بیلیاقتی ارباب(دولت) نسبت به مسائل و مشکلات رعایا(کارکنان)اش است.
هر گاه و هر کجا دولت یک مملکت در روشنایی روز خود را گم کند لاجرم مردم آن مملکت در سایهروشن شب خود را اینگونه پیدا میکنند! دولت نماد و نمود سیاست و بازار نماد و نمود اقتصاد است، وقتی مدتهاست رابطه و نسبت این دو در این مملکت در هالهای از ابهام فرو رفته و هیچ معلوم نیست در راستای توسعه کدام اسب و کدام گاریست و کدام یک به دیگری بسته شده و کدام سو جاریست- پیش یا پس، البته که مردم صرفا نظارهگر نمایش انفعال و ابتذال نخواهند بود- نمایشی که بیشتر باری به هر جهت است و در آن گاهی بار، گاهی اسب، گاهی گاری و گاهی هم هر سه باهم از صحنه گموگور میشوند!
این نمایش زار و ضعیف، خواهناخواه خود به زبان بیزبانی، صدور "دستور آزادباش" است به همه، تا هر کس هر کجا هر طور که میخواهد و میتواند از این درهمی و در این برهمی بار و بندیل خود را سخت و سفت بربندد؛ در این میان، در مقایسه با خیل قافلهسالارانی که با دزدی و اختلاس و ارتشاء و رانتخواری و باندبازی و اخیرا هم دامادبازی بار کج خود را شترشتر تا به عرش میبندند، اینها که در کمال سلامت در کنار رعیتی دولت و درآمد ناچیز ناشی از آن، با خردهفروشی به همدیگر گلیم مندرس خویش را زیر خیسی خطفقر خشک نگهمیدارند البته که "شریفترین مردمان" روزگار ما هستند.
تاریخ کم ندیده به خود رعایایی آقانفس در برابر "اربابانی گدانفس"! برای این رعایای عصر مدرن، در این شرایطی که کم از بردهداری نیست، "بازار کردن بیمارستان" راه گریزی است برای تاراج نکردن آن و بیماران؛ برای اینها خط فقر "سقف شرافت" است که ترجیح میدهند همچنان زیرش بمانند و سخت مشمول سرکوفت امثال "بهاره رهنما"ها شوند تا اینکه با هزار طرح و ترفند سر از سقف شرافت بیرون برند و به همه نشان دهند که در این آشفتهبازاری که معلوم نیست تقصیر کیست و کی تمام میشود چندان هم دستوپاچلفت نیستند!
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/OrientalSociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, اقتصاد سیاسی, حسین شیران
[ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]