🌓 جامعهشناسی جنبشهای مردمی - بخش چهارم
✍️ حسین شیران
.
هرگاه سخن از «تأخر اندیشه» در جنبشهای مردمی بعنوان یک «کاستی بزرگ» و ضرورت «تفقد اندیشه» جهت جبران این کاستی میرود برخی بسی بر این سخن تاخته، آن را نسبتی بیجا و ناروا به مردمان معترض تلقی میکنند و در واکنش میگویند: "مردم میفهمند و خوب هم میفهمند و خوب هم میدانند که چه میخواهند". اما، به نظر من، به شرحی که میگویم، این استناد و استفادهی نادرست از یک حرفِ به نسبت درست در مواجهه با یک مسألهی اصلی و اساسی است.
.
اینکه "به نسبت درست" میگویم یعنی فهم و آگاهی مردم را قبول دارم با قید دو نکته؛ نخست اینکه «فهم» یک امر نسبی است- حتی در نزد اهالی علم و اندیشه، چه برسد مردمان معمولی؛ بر این اساس وقتی میگوییم "مردم میفهمند" باید بدانیم و بگوییم چه چیز را، تا چه اندازه و تا کجا و نسبت به چه کسانی و چه زمانی؛ و بعد «مردم» هم که میگوییم با امری واحد و یکپارچه و یکسان طرف نیستیم بلکه با موجودیتی بس پارهپاره و پخشوپلا هر پاره واجد وجنات و ویژگیهای فکری و فهمی متفاوت مواجه هستیم.
.
بنابراین وقتی در هر دو جزء با ابهاماتی روبرو هستیم بهتر است اظهار اعتراضی "مردم میفهمند" را بیشتر یک کلیگویی در نظر بگیریم تا قطعیگویی، و بسی بااحتیاط آن را بکار بریم؛ من و شما به «مردمان معترض» مردم فهیم میگوییم، دولت و حکومت به «مردمان مطیع» مردم فهیم میگوید؛ برخی هم در این میان ممکنست به «مردمان ممتنع»- که نه در خدمت قدرتاند و نه درگیر با قدرت، مردم فهیم بگویند؛ تکلیف چیست؟ در راستای تغییر و تحول به "کدام مردم و کدام فهم" باید استناد و اتکا داشت؟ ...
.
با وجود این حرفها، این گفته که جنبشهای مردمی ما با مشکل تأخر اندیشه مواجه هستند و ضرورت دارد تفقد و تجهدی در این زمینه صورت گیرد هرگز به معنی و مفهوم نادانسته و ناآگاهانه و یا بقولی کورکورانه بودن جنبش نیست؛ هرکس چنین بینگارد نادانسته اندیشه را با آگاهی و فکر را با فهم یکی، و یا بهتر بگویم، اشتباه میگیرد و این اشتباه است که محل نزاع را عوض میکند، چه کاستی فکر و تأخر اندیشه برای مواضع و مراحل مختلف مشخصا متوجه متفکران و اندیشمندان مردمی است و نه تودهی مردمی.
(باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنبش مردمی, جنبش اجتماعی, جامعه شناسی شرقی
[ چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]