جامعه شناسی جنبشهای اجتماعی
🌓 از تنافرات شناختی تا تظاهرات خیابانی - بخش هشتم
✍️ حسین شیران
.
نظامهای ایدئولوژیک اصولا و اساسا از ظرفیت کمتری برای شنیدن برخوردار هستند؛ بیشتر همّ و غم و وقت و انرژی آنها صرف یکجانبه حرف زدن برای تبلیغ و تجویز و توجیه عقاید و باورها و آرمانهایی میشود که مؤسَّس برآنند. این البته یک رفتار طبیعی است و جز این نمیتوان از یک نظام ایدئولوژیک که استقرار و استمرارش بسته به این تبلیغات و تجویزات و توجیهات است توقع داشت؛ در سایهی این ضرورت و این رفتار طبیعی است که نظامهای ایدئولوژیک اغلب شبیه هم رفتار میکنند و خواهناخواه هم به سرنوشتی شبیه هم دچار میشوند.
.
بیتردید هر نظام ایدئولوژیک یعنی آری به یک ایده و عقیده و نه به باقی ایدهها و عقیدهها؛ و این یعنی فراخواندن یک عده و کنار گذاشتن عدههای دیگر؛ این یک عده که فراخوانده میشوند میشوند خودیها و آن عدهها که کنار گذاشته میشوند میشوند غیرخودیها؛ خودیها عملا در خدمت نظام قرار میگیرند و ضرورتا به ازای خدماتشان از امتیازاتی برخوردار میگردند که عموما غیرخودیها به سزای عدم همدلی و همراهیشان از آنها برخوردار نمیشوند.
.
به این سادگی عملکردهای طبیعی نظامهای ایدئولوژیک در قبال موافقان و مخالفان خود خواهناخواه به تولید و ترویج یکسری تبعیضها و تفاوتهای نهادینهشده در بستر جامعه منجر میگردد که موافقان آن را امری بهحق و مخالفان آن را بسی ناحق شمرده و بمثابهی مصادیق بارزی از نابرابری و ناعدالتی احساس و ادراک نموده و بر این اساس به مرور به یکسری کنشها و واکنشهای منتقدانه میرسند که معمولا نظام ایدئولوژیک نه فقط وقعی بدانها نمینهد بلکه آنها را بهانههایی برای مخالفت تلقی میکند.
.
به عملکردهای طبیعی تبعیضزای هر نظام ایدئولوژیک باید عملکردهای غیرطبیعی را هم افزود؛ به هر حال هر قدرتی آبستن فساد است و به این سبب برخی از عوامل و عناصر نظامهای ایدئولوژیک دیر یا زود دچار انحراف گشته و به هر شکل اغلب با معاونت و مشارکت هم با سوءاستفاده از مقام و موقعیت خود درگیر فسق و فجور و اختلاس و ارتشاء و از این قبیل سوءجریانات میشوند و به این شکل کلیت نظام را زیرسؤال میبرند. اساسا با احساس و ادراک و تنافرات شناختی ناشی از یک چنین سوءجریاناتیست که کنشها و واکنشهای غیرخودیهای غیربرخوردار ناگزیر به مرز اعتراضات میرسند.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست, جنبش اجتماعی
[ چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
جامعه شناسی جنبشهای اجتماعی
🌓 از تنافرات شناختی تا تظاهرات خیابانی - بخش هفتم
✍️ حسین شیران
.
گفتیم که هر انسانی برای زیستن در هر محیط اجتماعیای که خواهناخواه در آن به سر میبرد مسلما نیازمند یک «شناخت کلی» از آن محیط و افراد و عناصر موجود در آن است. برای رسیدن به این شناخت او پیوسته مشغول «احساس و ادراک» است و بر این اساس است که او به مرور به یکسری «برداشتها و پنداشتها» در رابطه با محیط و دیگران دست مییابد؛ در مرحلهی بعد این برداشتها و پنداشتها به تدریج «بینشها و باورها» را در او سازمان میبخشند و سرانجام این بینشها و باورها «کنشها و واکنشها»ی او را صورت میدهند.
.
احساس و ادراک >>> برداشت و پنداشت >>> بینش و باور >>> کنش و واکنش
.
در طی و طول این فرایند وقفهناپذیر اگر به هر شکل احساس و ادراک «نابرابری و ناعدالتی» به فرد دست دهد طبیعتا ذهن او تعادل شناختی خود را از دست داده و در «وضعیت نامتعادل» قرار خواهد گرفت و این به ترتیب در سلسله برداشتها و پنداشتها و بینشها و باورها و کنشها و واکنشهای او تأثیر منفی خواهد گذاشت. هر وضعیت نامتعادلی مسلما متضمن «ناآرامی و ناراحتی» است و از این جهت و با این ویژگی است که برای هر فردی «یک مسأله» تلقی میگردد- مسألهای که اگر به موقع برطرف نشود مسائل دیگر از کنارش خواهند رویید.
.
در برابر یک چنین مسائلی تکلیف چیست؟ بدیهی است تا کار به مرحلهی کنش و واکنش نرسیده نمیتوان به کم و کیف احساسات و ادراکات و برداشتها و پنداشتها و بینشها و باورهای افراد پی برد؛ از این جهت برای هر نظام اجتماعی بویژه نظام حاکمیتی که عمده طرف حساب مردم است اگر که واقعا به عنوان یک ساختار کلان دنبال یک کار اصولی و اساسی است گفتارها و کردارهای افراد جامعه باید بسیار مهم تلقی گردد؛ چه تنها از روی این نمودها و نشانهاست که میتوان پی برد افراد بدوا چه احساسات و ادراکات و چه برداشتها و پنداشتهایی داشتهاند و بر این اساس به چه بینشها و باورهایی رسیدهاند که در عمل یک چنین گفتارها و کردارهایی از خود بروز دادهاند.
.
احساس و ادراک <<< برداشت و پنداشت <<< بینش و باور <<< کنش و واکنش
.
تاریخ ثابت کرده هر نظام اجتماعیای که این فرایندهای اساسی را دستکم گرفته و نسبت به آنها بیتفاوت بوده و برنامهای برای رصد و حل و فصل بهنگام آنها در پیش نگرفته، سرانجام سخت و سنگین چوباش را خورده است! اما اساسا اگر «عبرتی» در کار بود تاریخ به این سادگیها تکرار نمیشد! (ادامه در بخش بعد).
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست, جنبش اجتماعی
[ شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
جامعه شناسی جنبشهای اجتماعی
🌓 از تنافرات شناختی تا تظاهرات خیابانی - بخش ششم
✍️ حسین شیران
.
در شرح تفاوت ادراک میان افراد «فریمن Freeman» میگوید: اینکه افراد داخل یک طبقهی اجتماعی شبیه هم میاندیشند و به چیزهای مشابهی اعتقاد دارند اما افراد متعلق به طبقات اجتماعی مختلف به یک نحو نمیاندیشند و به یک چیز معین اعتقاد نمیورزند خود ثابت میکند که افراد بر اساس موقعیت و ویژگیهای خود احساس و ادراک میکنند.
.
«دوچ و کراوس Deutsch & Krauss» میگویند: کمتر اتفاق میافتد که فضای اجتماعی آنطور که هست در محرکات بلافصلی که واقعیت اجتماعی را منعکس میکنند نمایان گردد؛ آنچه بیشتر اتفاق میافتد اینست که فرآیندهای واسط اجتماعی که به کمک آنها رخدادهای اجتماعی ادراک میشوند از قدرت اعوجاج ویژهای برخوردارند و در کم و کیف ادراک افراد تأثیرگذار هستند.
.
و «اتوکلاین برگ Otto Klineberg» مینویسد: هیچکس تمامی آنچه در پیرامون او وجود دارد را نمیبیند و نمیشنود و هر کس از دیدنیها و شنیدنیهای پیرامون خود بسته به کم و کیف قدرت مشاهدهی خود «گزینشی» میکند. تفاوتهای ادراکی نمایانی که در افراد دیده میشود ناشی از تفاوتها در علایق و سلائق و تفاوتهای فرهنگی و تفاوتهای فردی است.
.
در کل در رابطه با علل تفاوتهای ادراک افراد از یک موضوع خاص سه گروه از عوامل را میتوان دخیل دانست:
۱- عوامل مربوط به موقعیت و ویژگیهای ادراککننده (مدرِک)
۲- عوامل مربوط به موقعیت و ویژگیهای ادراکشونده (مدرَک)
۳- عوامل مربوط به فضای اجتماعی وقوع ادراک (زمینهی ادراک).
.
مبتنی بر مباحث فوق میتوان گفت هیچ یک از ما واقعیت را بدانگونه که هست نمیبینیم؛ بقول «استیفن رابینز Stephen P. Robbins» ما تنها چیزی که میبینیم را تفسیر میکنیم و آنگاه آن را واقعیت مینامیم؛ از اینرو میتوان پذیرفت که آنچه در نزد افراد است تنها «پنداشتهایی از واقعیت» است نه خود واقعیت؛ اما آنچه مهم است اینست که واکنشهای افراد هم مبتنی بر همین پنداشتهاست نه لزوما خود واقعیت و این آن اصل اساسی است که باید در نظر داشت.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست, جنبش اجتماعی
[ سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]

