🌓 یا عدو یا عوام 4
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
اصولاً سرمایهگذاری بر روی عوام به ریختن شکر در آب روان میماند؛ شما هر چقدر هم که از این ماده در آب جاری یک رودخانه بریزید بیشک همه حل میشود و میرود و هیچ اثری هم از آن بجای نمیماند- حتی شیرینیاش، که تو روزی بیایی و بالا سرش بایستی و با افتخار بگویی باری اینجا و این اندازه از آن را با هزار زحمت تو شیرین نمودهای!
واضح است این کاری که تو میکنی با هر زحمتی هم که باشد وقتی نتیجهاش آخرسر هیچ است و هیچ است و هیچ، از اول تا آخرش هم هیچ کم از آب در هاون کوبیدن نخواهد بود! و اگر تو بر این کار اصرار داشته باشی یقین بدان که به آخر کار که برسی تنها و تنها خود را خسته کردهای و مضاف بر آن، درست به اندازۀ اصراری که به خرج دادهای، خردهمالی را هم تباه ساختهای!
و حال اگر که تو دست بر قضا رئیس جمهور یک مملکت پر های و هوی و پر حاشیهای همچو ایران باشی این توی تنهایی که با اصرار وافر آب در هاون میکوبد خواهناخواه تبدیل میشود به یک تیم و یک دولت پرشماری که بیهوده با تو هر شب و هر روزش را به راه اشتباه میکوشد و خود را خسته میکند و عاقبت هم که هیچ به هیچ؛
دیگر گفتن ندارد آن خردهمالی هم که در این راه پیوسته تباه میشود جز ثروت و سرمایۀ ملی نخواهد بود که اگر خدایی نکرده در این مملکت روزی، حالا به دست هر کس و هر دولتی، درست و بجا مصرف شود همان خدا گواه که دیری نمیگذرد از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش به کنار، حتی در این میان کویر لوت و دشت کویرش هم تبدیل به گلستان میشود! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عدو یا عوام, محمود احمدی نژاد, حسن روحانی, جامعه شناسی شرقی
[ دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
گاهشمار جامعه شناسی
From: The Concise Encyclopedia of Sociology
by: George Ritzer & Michael Ryan
(به نقل از دایرهالمعارف فشرده جامعه شناسی)
(اثر: جورج ریتزر و مایکل رایان)
ترجمۀ: حسین شیران Hossein Shiran
ترجمه و ارائۀ این گاهشمار یا جدول زمانی را از این جهت واجد اهمیت دانستم که هم مروری گذراست بر سیر تاریخی و تکاملی دانش جامعه شناسی و واقعتر اگر بگویم جامعهاندیشی، و هم اینکه به هر حال خود تذکرهایست بر اینکه پیشرفت در هر حوزهای تنها در سایۀ تلاش و کوشش مستدام فکری و عملی ممکن بوده و است؛ هم از اینروست که به حق میگویند دنیا را تلاشگران میسازند و نه ادعاگران!
بخش 7
⏺ 1887 م ریزال با انتشار اولین رمان خود "مرا لمس نکن" مسائل و مشکلات جامعه فیلیپینی را توصیف و حکومت استعماری اسپانیا را سرزنش میکند.
⏺ 1887-1949 م «بنوی کومار سرکار»
⏺ 1889 م چارلز بوت، مطالعۀ پیشگام خود در خصوص فقر در لندن با عنوان «زندگی و کار مردم لندن» را منتشر میکند.
⏺ 1889-1968 م «پیتریم سوروکین»
⏺ 1889-1989 م «مارتين هايدگر»
⏺ 1890 م «اصول روانشناسی» ویلیام جیمز بعنوان یک کار علمی متقدم در روانشناسی توجه و تأکید بر "خود" را خاطر نشان ساخت.
⏺ 1890 م تارد در کتاب «قوانین تقلید» بین تقلید و ابتکار عمل تمایز قائل میشود.
⏺ 1890 م نخستین درس جامعهشناسی در دانشگاه کانزاس در لاورنس تدریس میشود.
⏺ 1890 م سرجیمز فریزر «شاخه طلایی» را در مطالعۀ مقایسهای اسطورهشناسی و مذهب مینویسد.
⏺ 1890-1947 م «کورت لوین»
⏺ 1891 م اولین گروه جامعهشناسی و تاریخ در دانشگاه کانزاس لاورنس در سال 2000 تاسیس میشود.
⏺ 1891 م والتر فرانسیس ویلکاکس کتاب «مسأله طلاق: یک مطالعۀ آماری» را منتشر میسازد.
⏺ 1891-1937 م «آنتونیو گرامشی»
⏺ 1892 م اسمال نخستین گروه بزرگ جامعهشناسی در دانشگاه شیکاگو را تأسیس میکند.
⏺ 1892-1940 م «والتر بنجامین»
⏺ 1893 م دورکیم در کتاب «تقسیم کار در جامعه» گذار از همبستگی مکانیکی به همبستگی ارگانیکی را مورد بحث قرار میدهد.
⏺ 1893 م نیوزیلند نخستین کشور در جهان میشود که به زنان حق رأی میدهد.
⏺ 1893 م اولین مجله جامعهشناسی با عنوان «مروری بر جامعهشناسی بینالمللی» توسط رنه ورمز در پاریس منتشر میشود.
⏺ 1893 م اولین انجمن جامعهشناسی تحت عنوان «مؤسسه بینالمللی جامعهشناسی در سال 1893 در فرانسه تأسیس میشود.
⏺ 1893 م پیرسون اصطلاح «انحراف معیار» را معرفی میکند.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: گاهشمار جامعه شناسی, دایرهالمعارف فشرده جامعه شناسی, جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی
[ دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 یا عدو یا عوام 3️⃣
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
و اما آن دو اشتباه بزرگی که دو رئیس جمهور اخیر ما در دوران ریاست جمهوریشان با قوت و شدت هر چه تمام در پیش گرفتند، به ظن من البته، این بود که خیل وعدهها و برنامههای پر حرف و حدیث خود را توأم با خرمنی از فرصت و ثروت و مکنت ملی، دو دستی بر روی دو ریسمان بلند ولیکن لرزان و لاکرداری پهن کردند که سرّ سستیشان در جهان سیاست بر هیچ کس پوشیده نیست: یکی "عوام" و دیگری "عدو"! باری "عوام" و "عدو"!
اولی را که دیگر همه میدانیم حوزۀ تخصصی جناب مستطاب محمود احمدینژاد است و در این هیچ تردیدی نیست که در این مملکت، الحق و الانصاف، هیچکس را یارای مقابله با عواممحوری و عوامگرایی او نبوده و نیست چه نصف عرصهای که او در این حوزه به تاخت رفته را کس هنوز در خیال هم نیاغازیده است ... و دیگری را هم که بیتردید باید بعنوان یک حریم و حوزۀ اختصاصی به حضرت مفتاح الفتوح، فاتح اقلیم فرنگ و فرمانده ضدجنگ، حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی، دامت برکاته، واگذاشت و تا آنجا که میشود پسپس رفت؛
همو که در حساسترین برهه برای تبلور راستین مردمسالاری در این مملکت، بی هیچ پیشینۀ مشخصی از کدام سو گرایی، ناگهان به زیر بیرق اصلاحات درآمد و در بحبوحۀ انتخابات 1392، با نقد و نفی غربستیزی عوامگرایانۀ احمدینژادی، "گفتگو با غرب" را تنها راه حل مسائل و مشکلات خرد و کلان کشور تبلیغ کرد و بهنگام با رونمایی از کلید جادوییاش با هنرنمایی هر چه تمام، هم دست هر چه رقیب است را از پشت بست و هم چشم هر که خسته از ستیز با غرب را، و به این قرار با آغاز دوران ریاست جمهوریاش، آغاز دوران غربدوستی را بعد مدتها، "علی برکت الله"، در این مملکت رقم زد! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عوام یا عدو, احمدی نژاد روحانی, غرب ستیزی غرب دوستی, فاتح فرنگ
[ شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]

