🌓 یا عدو یا عوام 6
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
اینکه اینجا و در این بحث بیشتر از عوام سخن میگویم و بسی بیشتر از عدو بر آن تأکید دارم بخاطر اینست که خوب، تکلیف عدو هزار مرتبه روشنتر از عوام است و خود واضح است وقتی که عدو میگوییم به کسی یا کسانی اشاره میکنیم که رسما دشمن ما هستند یا که به هر شکل ما دشمنشان میانگاریم و یا که آنها ما را دشمن خود میانگارند و در هر حال هیچ اعتبار و اعتمادی در میان نیست که بتوان بدرستی روی آن حساب و کتاب کرد، بخصوص در جهان سستبنیاد سیاست که اصلاً به سین اولش هیچ اعتبار و اعتمادی نیست چه رسد به تای آخرش! ...
در یک چنین شرایطی خود روشن است آخر و عاقبت آنکه میان خود و آنها که عمری دشمنش خوانده و باز میخواندش، ناگهان ریسمانی بلند به اندازۀ دید همه دنیا میکشد و بعد با افتخار تمام، آمال و آرزوهای خیس و آفتاب ندیدۀ مردم کشورش را بسیار خوشدلانه و خوشباورانه بر روی آن میگستراند تا که به تابش خورشید داغ غرب خشک شوند؛ بی آنکه هیچ اندیشۀ این را داشته باشد که اگر روزی روزگاری طرف مقابل، که خود میگوید و میداند که دشمن ماست و از این رو به او هیچ اعتمادی نیست، به هر دلیل و بهانهای نخواهد یا که نتواند آن سوی ریسمان بلند را استوار نگهدارد همین که رها کند آنچه پیش چشم جهانیان به روی زمین ریخته و پخش و پلا خواهد شد- همچنانکه شده است - آمال و آرزوهای ملت ما خواهد بود و نه آنها! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عدو یا عوام, محمود احمدی نژاد, حسن روحانی, رشد توسعه تکامل
[ پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 محرم امسال هم که گذشت - 1
✍️ حسین شیران
در تقویم هجری قمری، محرم آغازگر سال جدید است اما برای ما شیعیان، محرم آغازگر حزن و اندوه و عزاداری و بر در و دیوار سیاه کشیدن و با اشک و آه بر سر و سینه کوبیدن است چرا که در این ماه، حسین بن علی (ع) امام سوم ما با جمعی از یارانش در سال 61 در دشت کربلا بدستور آل امیه و با دستان کوفیان عهدشکسته به ناجوانمردانهترین شکل به شهادت میرسند و اهل بیت دلشکسته و داغدارشان به دست دشمن غدار گرفتار گشته تا شام به نزد خلیفۀ وقت مسلمین یزید بن معاویه پیشرانده میشوند!
باری، برای شیعه هیچ درد و مصیبتی فراتر از این نیست که فرزند مقتدایش علی و مادرش فاطمه و نوه و نور دیدگان پیامبرش تنها 50 سال بعد از رحلت جد بزرگوارش اینگونه به دست جاینشینان ناخلفش پرپر شوند و هم خود و هم خانوادهشان به بدترین شکل ممکن مورد هتک حرمت قرار گیرند؛ برای شیعه تمام وقایع ناگوار دنیای اسلام از آغاز تا به امروزش همه باهم به یک سو و این واقعۀ ناگوار کربلا به تنهایی به سویی دگر!
برای همین، محرم که فرا میرسد کسی واقعا به این نمیاندیشد که سال جدید هجری قمری از راه میرسد، همه هر جا که باشند از همان روز نخست محرم با ذوق و شوق تمام طشت عزا به میان میگذارند و با شعر و شعار عاشورایی زمین و زمان را سیاهپوش میکنند و با اشک و ناله و آه، کمِکم ده روز سال جدید هجری قمری و گاه حتی بیش از آن را، در سوگ امام مظلوم خود نوحهسرایی میکنند!
اما چیزی که در این میان برای من مهم است اینست که این واقعه بعنوان یک پدیدۀ اجتماعی-سیاسیِ 1400 سال پیش با این همه ارزش و اهمیت و اثرگذاری هیچگاه آنسان که باید و شاید مورد تجزیه و تحلیل عالمانه قرار نمیگیرد و همه چیز در ذکر مصیبت عامیانه که متأسفانه گاه خواهناخواه سر از افراط و انحراف در میآورد خلاصه میشود! به این قرار خود واضح است اگر که بنا بر ذکر مصیبت باشد یگانه میداندار محرم مداح خواهد بود و موعظهگر و دیگر هیچ! اینها هم که خود از عنوانشان مشخص است رسالت و وساطتشان از باب و بهر چیست! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: کوفیان یزید بن معاویه, شیعه کربلا طشت گذاری, مداح موعظه گر, جامعه شناسی شرقی
[ دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 صدا و سیما، سلبریتیگری و سوء استفاده از حضار
✍️ حسین شیران
1️⃣
سلبریتیها در ایران از هر حوزهای هم که برخیزند عموما از قاب و در قالب تلویزیون است که به شهرت و شوکت و ثروت لازم میرسند و به اصطلاح سلبریتی میشوند از این جهت اگر که بگوییم سلبریتی در ایران بیشتر محصول نمایش تلویزیونی است پربیراه نگفتهایم و از آنجا که تلویزیون در ایران منحصرا در اختیار نهادهای حاکمیتی است تا حد زیادی میتوان گفت که فرایند سلبریتیپروری در ایران بیشتر یک امر حاکمیتی است و هر سلبریتی که در جامعه تولید میشود، فارغ از اینکه بعدها برای حاکمیت خوب از آب دربیاید یا توزرد، بدوا در بستر صدا و سیما، این مؤثرترین و قدرتمندترین دستگاه حاکمیتی عصر مدرن و پستمدرن است که مطرح میشود.
باری، بر این مبناست که من سلبریتی در ایران را اساسا محصول تلویزیون و بطور مشخص صدا و سیما میدانم و از این جهت که در عصر سرمایهداری هر تولیدگری خواهناخواه حق دارد محصولاتش را در راستای اهداف از پیش تعیین شدۀ خود مصرف کند به صدا و سیما هم حق میدهم که از سلبریتیهای خودساختهاش به هر ترتیب که خود میخواهد بهره برد و این اتفاق البته افتاده است و صدا و سیما در سالهای اخیر بنحو بارزی استفاده از سلبریتیهای خودساختهاش را در قالب برنامههای تلویزیونی متعددی آغاز کرده است.
مهران مدیری در دورهمی، رامبد جوان در خندوانه، محمدرضا گلزار در برنده باش، امیرحسین رستمی در شوتبال، پژمان بازغی در کودک شو، کامران تفتی در وقتشه، احسان علیخانی در عصر جدید و اکبر عبدی و حمید گودرزی و علی انصاریان و غیره و غیره در برنامههای دیگر همه نمونههایی از این کاربست سلبریتیها در برنامههای تلویزیونی هستند که هنوز هم تعدادی از این برنامهها بر روی آنتن هستند و یا که به هر شکل بازپخش میشوند. ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: سلبریتی در ایران, صدا و سیما تلویزیون, جامعه شناسی شرقی, حسین شیران
[ چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی سبک زندگی Sociology Of Lifestyle
✍️ حسین شیران Hossein Shiran
علیرغم این توجهات تلویحی یا تصریحی جامعهشناسان و غیرجامعهشناسان به سبک زندگی هنوز این مفهوم بطور کامل تئوریزه و تفهیم نشده و همچون مفهوم خود جامعه و حتی جامعهشناسی دارای ابهامات و اختلافنظراتی چند است (Uth, 1996). وئال Veal در سال 1991 از نزدیک به 30 تعریف از سبک زندگی سخن گفته است و طبعاً بعد از این زمان هم بر حجم تعاریف و توضیحات افزوده شده است.
از نخستین جامعهشناسانی که بطور مشخص به مقولۀ سبک زندگی پرداخته و تعریفی مشخص از آن ارائه دادهاند میتوان به ویلیام لیزر William Lazer اشاره کرد؛ به نظر لیزر (1964) سبک زندگی "طرز مشخص و متمایزی از زیستن است که گروهی از مردم دارند"؛ این یک مفهوم سیستمی است تا آنجا که سبک زندگی را موجودیتی شکلیافته توسط نیروهای زندگی در درون یک گروه، با فرهنگ، ارزشها، منابع، نمادها، تصدیقها و تحریمهای خاص خود میداند؛ [بنظر لیزر] برای درک و تحلیل سبکهای زندگی باید رشتههای مختلفی همچون بازاریابی، جامعهشناسی، انسانشناسی، روانشناسی، جمعیتشناسی، و روانشناسی اجتماعی بکار بسته شوند [Uth, 1996: 5]. تعریف مککی Mckee (1969) از سبک زندگی هم شبیه تعریف لیزر است: "الگویی برآمده از ارزشها و باورهای مشترک یک گروه یا جامعه که بصورت رفتارهای مشترک ظاهر میشوند (مهدویکنی، 1386، ص. 8).
در کل، در ادبیات جامعهشناسی، از مفهوم "سبک زندگی" دو [نوع] برداشت و دو گونه مفهومسازی متفاوت بعمل آمده است؛ در فرمولبندی نخست - که سابقۀ آن به دهۀ 1920 بازمیگردد- سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالبا بعنوان شاخصی برای تعیین طبقۀ اجتماعی بکار رفته (چاپین 1955؛ چاپمن 1935)؛ در فرمولبندی دوم، سبک زندگی نه راهی برای تعیین طبقه اجتماعی بلکه شکل اجتماعی نوینی دانسته میشود که تنها در متن تغییرات فرهنگی مدرنیته و رشد فرهنگ مصرفگرایی معنا مییابد (گیدنز 1991 و 1994؛ بوردیو 1984) (اباذری و چاوشیان، 1381، ص. 4).
ادامه دارد ...
* جامعه شناسی سبک زندگی جامعه شناسی تمام زندگی اجتماعی است.
* بیماریهای سبک زندگی را جدی بگیریم.
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: جامعه شناسی سبک زندگی, بیماری سبک زندگی, مدرنیته فرهنگ مصرف گرایی, جامعه شناسی شرقی
[ پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 یا عدو یا عوام 5
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
لازمۀ توسعه در هر بعدی، سرمایهگذاری بسیار حساب شده است؛ بسیار حساب شده یعنی اینکه بدانی چه تخمی را تحت چه شرایطی با چه سازوکاری در دل چه خاکی بکاری و بعد چندی بالاسرش چه کنی و چه نکنی تا که خوب رشد یابد و در مسیر کمال قرار بگیرد!
آری، توسعه سختیاش به این چه دانستنها و چه کردنها و چه نکردنهاست و همینهاست که دست یافتن به آن را بسی دشوار میسازد و گرنه کو کجاست آنکه نخواهد به رشد و توسعه دست یابد؟ تمام تلاش انسانها در هر کجای زمین در همه روز، فرداً و جمعاً، برای رسیدن به رشد و توسعه و تکامل است؛ در این شکی نیست!
اما اینکه یکی یا یک کشوری به توسعه دست مییابد و مصداق اصل "توسعه توسعه میآورد" یک به یک پلههای ترقی را میپیماید و پیش میرود و دیگری اما بسی در جا میزند و دیگر از آن دیگری حتی پس میگراید و از آنچه که هست هم عقب میافتد تو هیچ شک نداشته باش که دستکم در یکی از آن "چه دانستنها و چه کردنها و چه نکردنها" مشکل داشته که راه بجایی نبرده است!
و حال، مشکل ما هم در این چهار دوره که دو رئیس جمهور اخیر ما با دو رویّۀ کاملاً متضاد ادارۀ کشور را به دست گرفتند و در این مدت علیرغم تمام تلاشها نه فقط ما را به هیچ توسعهای نرساندند بلکه از آنچه که بودیم هم پس انداختند مشخصا این بود که متأسفانه هر دو تخم توسعهشان را در خاک نامناسب و نامساعدی کاشتند: یکی عوام، دیگری عدو؛ این دو خاک را که دیده نهالی به خود بپرورد؟
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عدو یا عوام, محمود احمدی نژاد, حسن روحانی, رشد توسعه تکامل
[ یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 یا عدو یا عوام 4
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
اصولاً سرمایهگذاری بر روی عوام به ریختن شکر در آب روان میماند؛ شما هر چقدر هم که از این ماده در آب جاری یک رودخانه بریزید بیشک همه حل میشود و میرود و هیچ اثری هم از آن بجای نمیماند- حتی شیرینیاش، که تو روزی بیایی و بالا سرش بایستی و با افتخار بگویی باری اینجا و این اندازه از آن را با هزار زحمت تو شیرین نمودهای!
واضح است این کاری که تو میکنی با هر زحمتی هم که باشد وقتی نتیجهاش آخرسر هیچ است و هیچ است و هیچ، از اول تا آخرش هم هیچ کم از آب در هاون کوبیدن نخواهد بود! و اگر تو بر این کار اصرار داشته باشی یقین بدان که به آخر کار که برسی تنها و تنها خود را خسته کردهای و مضاف بر آن، درست به اندازۀ اصراری که به خرج دادهای، خردهمالی را هم تباه ساختهای!
و حال اگر که تو دست بر قضا رئیس جمهور یک مملکت پر های و هوی و پر حاشیهای همچو ایران باشی این توی تنهایی که با اصرار وافر آب در هاون میکوبد خواهناخواه تبدیل میشود به یک تیم و یک دولت پرشماری که بیهوده با تو هر شب و هر روزش را به راه اشتباه میکوشد و خود را خسته میکند و عاقبت هم که هیچ به هیچ؛
دیگر گفتن ندارد آن خردهمالی هم که در این راه پیوسته تباه میشود جز ثروت و سرمایۀ ملی نخواهد بود که اگر خدایی نکرده در این مملکت روزی، حالا به دست هر کس و هر دولتی، درست و بجا مصرف شود همان خدا گواه که دیری نمیگذرد از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش به کنار، حتی در این میان کویر لوت و دشت کویرش هم تبدیل به گلستان میشود! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عدو یا عوام, محمود احمدی نژاد, حسن روحانی, جامعه شناسی شرقی
[ دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
گاهشمار جامعه شناسی
From: The Concise Encyclopedia of Sociology
by: George Ritzer & Michael Ryan
(به نقل از دایرهالمعارف فشرده جامعه شناسی)
(اثر: جورج ریتزر و مایکل رایان)
ترجمۀ: حسین شیران Hossein Shiran
ترجمه و ارائۀ این گاهشمار یا جدول زمانی را از این جهت واجد اهمیت دانستم که هم مروری گذراست بر سیر تاریخی و تکاملی دانش جامعه شناسی و واقعتر اگر بگویم جامعهاندیشی، و هم اینکه به هر حال خود تذکرهایست بر اینکه پیشرفت در هر حوزهای تنها در سایۀ تلاش و کوشش مستدام فکری و عملی ممکن بوده و است؛ هم از اینروست که به حق میگویند دنیا را تلاشگران میسازند و نه ادعاگران!
بخش 7
⏺ 1887 م ریزال با انتشار اولین رمان خود "مرا لمس نکن" مسائل و مشکلات جامعه فیلیپینی را توصیف و حکومت استعماری اسپانیا را سرزنش میکند.
⏺ 1887-1949 م «بنوی کومار سرکار»
⏺ 1889 م چارلز بوت، مطالعۀ پیشگام خود در خصوص فقر در لندن با عنوان «زندگی و کار مردم لندن» را منتشر میکند.
⏺ 1889-1968 م «پیتریم سوروکین»
⏺ 1889-1989 م «مارتين هايدگر»
⏺ 1890 م «اصول روانشناسی» ویلیام جیمز بعنوان یک کار علمی متقدم در روانشناسی توجه و تأکید بر "خود" را خاطر نشان ساخت.
⏺ 1890 م تارد در کتاب «قوانین تقلید» بین تقلید و ابتکار عمل تمایز قائل میشود.
⏺ 1890 م نخستین درس جامعهشناسی در دانشگاه کانزاس در لاورنس تدریس میشود.
⏺ 1890 م سرجیمز فریزر «شاخه طلایی» را در مطالعۀ مقایسهای اسطورهشناسی و مذهب مینویسد.
⏺ 1890-1947 م «کورت لوین»
⏺ 1891 م اولین گروه جامعهشناسی و تاریخ در دانشگاه کانزاس لاورنس در سال 2000 تاسیس میشود.
⏺ 1891 م والتر فرانسیس ویلکاکس کتاب «مسأله طلاق: یک مطالعۀ آماری» را منتشر میسازد.
⏺ 1891-1937 م «آنتونیو گرامشی»
⏺ 1892 م اسمال نخستین گروه بزرگ جامعهشناسی در دانشگاه شیکاگو را تأسیس میکند.
⏺ 1892-1940 م «والتر بنجامین»
⏺ 1893 م دورکیم در کتاب «تقسیم کار در جامعه» گذار از همبستگی مکانیکی به همبستگی ارگانیکی را مورد بحث قرار میدهد.
⏺ 1893 م نیوزیلند نخستین کشور در جهان میشود که به زنان حق رأی میدهد.
⏺ 1893 م اولین مجله جامعهشناسی با عنوان «مروری بر جامعهشناسی بینالمللی» توسط رنه ورمز در پاریس منتشر میشود.
⏺ 1893 م اولین انجمن جامعهشناسی تحت عنوان «مؤسسه بینالمللی جامعهشناسی در سال 1893 در فرانسه تأسیس میشود.
⏺ 1893 م پیرسون اصطلاح «انحراف معیار» را معرفی میکند.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: گاهشمار جامعه شناسی, دایرهالمعارف فشرده جامعه شناسی, جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی
[ دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 یا عدو یا عوام 3️⃣
🔶 چهار دوره سرگردان، میان این یا آن!
✍️ حسین شیران
و اما آن دو اشتباه بزرگی که دو رئیس جمهور اخیر ما در دوران ریاست جمهوریشان با قوت و شدت هر چه تمام در پیش گرفتند، به ظن من البته، این بود که خیل وعدهها و برنامههای پر حرف و حدیث خود را توأم با خرمنی از فرصت و ثروت و مکنت ملی، دو دستی بر روی دو ریسمان بلند ولیکن لرزان و لاکرداری پهن کردند که سرّ سستیشان در جهان سیاست بر هیچ کس پوشیده نیست: یکی "عوام" و دیگری "عدو"! باری "عوام" و "عدو"!
اولی را که دیگر همه میدانیم حوزۀ تخصصی جناب مستطاب محمود احمدینژاد است و در این هیچ تردیدی نیست که در این مملکت، الحق و الانصاف، هیچکس را یارای مقابله با عواممحوری و عوامگرایی او نبوده و نیست چه نصف عرصهای که او در این حوزه به تاخت رفته را کس هنوز در خیال هم نیاغازیده است ... و دیگری را هم که بیتردید باید بعنوان یک حریم و حوزۀ اختصاصی به حضرت مفتاح الفتوح، فاتح اقلیم فرنگ و فرمانده ضدجنگ، حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی، دامت برکاته، واگذاشت و تا آنجا که میشود پسپس رفت؛
همو که در حساسترین برهه برای تبلور راستین مردمسالاری در این مملکت، بی هیچ پیشینۀ مشخصی از کدام سو گرایی، ناگهان به زیر بیرق اصلاحات درآمد و در بحبوحۀ انتخابات 1392، با نقد و نفی غربستیزی عوامگرایانۀ احمدینژادی، "گفتگو با غرب" را تنها راه حل مسائل و مشکلات خرد و کلان کشور تبلیغ کرد و بهنگام با رونمایی از کلید جادوییاش با هنرنمایی هر چه تمام، هم دست هر چه رقیب است را از پشت بست و هم چشم هر که خسته از ستیز با غرب را، و به این قرار با آغاز دوران ریاست جمهوریاش، آغاز دوران غربدوستی را بعد مدتها، "علی برکت الله"، در این مملکت رقم زد! ...
ادامه دارد ...
@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology
برچسبها: یا عوام یا عدو, احمدی نژاد روحانی, غرب ستیزی غرب دوستی, فاتح فرنگ
[ شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]