🌓 از تنافرات شناختی تا تظاهرات خیابانی - بخش بیست و سوم
✍️ حسین شیران
.
حکایت همراهی و همباشی جمهوریت و اسلامیت در نظام سیاسی ما در چهلوچند سال گذشته حکایت آن دو مرغ پرندهایست که مولوی در فیه ما فیه1 میگوید اگر بهم ببندیمشان به این امید که با چهار بال بهتر و بیشتر بپرند اتفاقا برعکس شاهد هیچ پروازی نخواهیم بود! چرا؟ چون دویی در میان است و هر پرنده پرمیکشد تا بدانسو که خود میخواهد پرواز کند آن دیگری نمیگذارد و اینگونه هر دو از پرواز میمانند؛ مگر اینکه یکی مرده باشد در اینصورت پرواز برای دیگری، هرچند مشکل اما به هر حال، ممکن میشود.
.
با پیروزی انقلاب 57 دو مرغ جمهوریت و اسلامیت هم به این امید بزرگ سخت به پای هم بسته شدند تا سپهر سیاسی ایرانزمین بعد از تجربه و تحمل چندهزارساله و پیدرپی پروازهای سرخ و سیاه سلاطین خودکامه این بار با چهار بالِ این دو پرنده شاهد پروازی به مراتب بهتر و بیشتر و در واقع سبزتر و مردممدارتر باشد ولیکن خیلی زود مشخص شد که این ایده به این سادگیها عملی نیست، چه به واقع نه یکی بلکه دویی در میان است و هر یک از این دو میخواهد در مسیری پر پرواز بگشاید که لزوما مد نظر دیگری نیست!
.
از آنجا که در آن برههی حساس سرآمدی ازآن اسلامیون و ارجحیت ازآن اسلامیت بود برای عبور از این بحران دو راه پیش پا بود: یکی گسستن همبندی و رهانیدن اسلامیت از شر جمهوریت و دیگری نگهداشتن همبندی و "بیجان یا نیمجان ساختن جمهوریت"؛ راه نخست اگرچه بی هیچ تزاحمی مستقیم به "حکومت اسلامی" میانجامید اما نفی جمهوریت بعد از پیروزی انقلاب خلف وعدهای کلان محسوب شده و تنافر شناختی سنگینی بر دوش نظام میگذاشت و به تضادها و تفرقههای غیرقابل کنترلی منجر میشد که در آن آغاز به صلاح نبود، از این رو مصلحتا راه دوم در پیش گرفته شد.
.
در طی این راه در چهلوچند سال گذشته جمهوریت همبند اسلامیت مانده و همواره بر عنوان جمهوری اسلامی تأکید شده است؛ پیوسته انتخابات برگزار شده و مردم نه فقط برای رییسجمهور بلکه نمایندگان خود در مجلسین دست به انتخاباتی زدهاند، ولی به واقع این نمود و نمایشی از "جسم جمهوریت" بوده که بربسته به پای اسلامیت- به بیان دیگر به قول بیتعارف مرحوم مصباح یزدی، با اذن و اجازهی اسلامیت، آن هم در منطقهالفراغ، به پرواز درآمده و هنوز نه فقط در ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان با وجود همهی ادعاها "جان جمهوریت" مجال پرگشودن و پرواز نداشته است. اما جان جمهوریت چیست؟
.
1. "دو مرغ را برهم بندی با وجود جنسیّت و آن چه دو پَر داشتند به چهار مبدّل شد نمیپَرّد، زیرا که دُوی قائم است؛ اما اگر مرغِ مُردهای را بر او بندی بِپَرّد، زیرا که دُوی نمانده است".
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست, جنبش اجتماعی
[ دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
در باب پیشداوری About prejudice
حسین شیران
.
🌓 پائولو کوئیلو داستان کوتاه زیبایی دارد که بیگمان ارزش هر روز و هر لحظه بازخوانی و بازاندیشی را دارد- بویژه برای آنها که خواهناخواه دائم در حال داوری کردناند: مردی تبرش را گم میکند و به همسایهاش ظنین میشود؛ یک روز تمام او را زیر نظر میگیرد و میبیند که تمام رفتوآمدها و رفتارهایش شبیه دزدهاست. مصمم میشود او را به پلیس معرفی کند. فردا صبح موقعی که میخواهد دوچرخهاش را از انبار بردارد و پیش پلیس رود میبیند تبرش آنجا گوشهای افتاده است. از سوءظن خود به همسایه نادم و ناراحت میشود و یک روز دیگر او را زیرنظر میگیرد و میبیند رفتوآمدها و رفتارهایش همه طبق قاعده و طبیعیاند. بدیهیست توجه و تأکید کوئیلو در این داستان بر نقش تعیینکنندهی پیشفرضها و پیشداوریها در کنشها و واکنشهای ماست. مراقب پیشفرضها و پیشداوریهایمان باشیم، آنها اغلب ما را وامیدارند هر چیز و هر کس را آنگونه که میخواهیم ببینیم و نه لزوما آنگونه که هستند.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, پیشداوری, روانشناسی اجتماعی
[ یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
دوری در دنیای آمار - بخش اول
جمعیت زندانیان کشورهای جهان
.

.
ایالات متحدهی آمریکا با 1,767,200 نفر در صدر جدول و چین با 1,690,000، برزیل با 835,643، هند با 554,034 و روسیه با 433,006 در ردههای بعدی قرار دارند. در این رتبهبندی، جمهوری اسلامی ایران با 189,000 نفر زندانی در ردهی دهم دنیا قرار دارد. طبق این آمار برای جمعیت حدودا 85 میلیون نفری ایران حدود 222 زندانی به ازای هر 100 هزار جمعیت میافتد.
.
دنیای آمار - World of Statistics - Prison Population
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: دنیای آمار, جمعیت زندانیان کشورها, سرانه زندانیان ایران, جامعه شناسی شرقی
[ پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 ابرباخت در زمین غزه
✍️ حسین شیران
.
حس و حالی که اکنون در حین نوشتن این یادداشت بر من حاکم است شبیه حس و حال کسی است که سختترین و حساسترین بازی عمرش را باخته و حالا با اوضاع و احوالی بس پریشان در دورترین و سوت و کورترین کوچههای شهر پرسه میزند تا مباد کسی ببیندش و با زبان بیزبانی به سنگ زمخت نگاهی سرد تمامی شیشههای شرمساری عالم را بر سرش فرو ریزد. بواقع این نه فقط حس و حال من بلکه خیلیهای دیگر در سراسر جهان در این روزگار بس دشواریست که هر روزش با اخبار جنگ غزه آغاز و با آن هم پایان میپذیرد.
.
حالیا این یک وجب خاک از دنیا پنج هفته است زیر بمباران بیوقفهی اسرائیل به سر میبرد و همچنان این بازی با جان و مال مردم بیدفاع ادامه دارد و نه فقط هیچ کاری از دست هیچ کسی برنمیآید بلکه برعکس برخی با تأیید و توجیه و تمهید بر آتش آن میافزایند! با این حال کار از کار گذشته و دیگر فرقی نمیکند همین حالا آتشبس شود و یا چند وقت دیگر، در این بازی نه فقط اسرائیل بلکه همهی دولتها و به تبع آن همهی ملتها و در کل بشریت "اصل اخلاق" را باخته و زینپس هر اتفاقی بیفتد تغییری در نتیجه ایجاد نخواهد کرد.
.
باری، غزه در مقابل دیدگان دنیا بس سختی کشید تا به سختی دنیا را بیازماید و به همه نشان دهد اگر کسی در هر کجا بخواهد اینگونه نااخلاقی کند جامعهی جهانی هیچ ابزاری برای مقابله با آن ندارد و هیچ کاری جز تماشا کردن از دستاش برنمیآید! و از نظر اخلاقی چیزی بدتر از این نیست یکی بزند یکی بخورد باقی تماشاگر باشند؛ اینست که میگویند بدترین باختها باخت اخلاق است، چه هر باختی را هم بتوان توجیه و تلافی کرد باخت اخلاق را نمیتوان؛ بیجهت نیست سیاهیهای ناشی از نااخلاقیها در تاریخ نه هیچ رنگ میبازند و نه هیچ از بین میروند.
.
این بازی سراسر شرّ اگر که یک خیر و خوبی دربرداشت مشخصا این بود که ضعف بارز جوامع بشری در کنترل نااخلاقیها را رسما رو نمود تا دیگر بر کسی پوشیده نباشد که بواقع هیچ راه و راهبرد و راهکار مشخصی در جهان برای حفظ و حراست از اصل اخلاق وجود ندارد و این یعنی از نااخلاقی قابیل در حق برادرش هابیل - که تاریخ هنوز خوب بیادش دارد، تا جنایات جنگی این روزهای قابیلزادهها در غزه، بشر هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته و اکنون این نمرهی منفی که در ردیف اخلاق در کارنامهاش ثبت شده تا مدتها از نهایت اعتماد و اعتبار برخوردار خواهد بود.
.
#مسائل_اجتماعی_ایران_و_جهان
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی سیاست, جنگ اسرائیل غزه, جامعه شناسی جنگ
[ چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی جنبشهای مردمی - بخش هفتم
✍️ حسین شیران
.
باری، آگاهی اگر متضمن علایق و سلایق و منافع افراد نباشد و یا در تضاد با آنها باشد تحققا هیچ تحرکی در آنها و هیچ تحولی در اوضاع و احوال ایجاد نخواهد کرد. بر این اساس مشکل شایع جنبشهای مردمی را لزوما نه در «ناآگاهی» افراد بلکه عموما «ملاحظهی منافع» ساری و جاری و «ترس از دست دادن منافع» در آنها باید دانست؛ در گذر از اندک دریادلانی که ورااندیشانه از منافع خود میگذرند و در راستای اهدافی والاتر و بالاتر دل به دریای تحولخواهی میزنند باقی، که دربرگیرندهی بخش اعظمی از مردمان است، در هر موقعیتی نخست ریزبینانه منافع خود را میسنجند و بعد بر اساس آن عمل میکنند.
.
در گذر از «هستهی حاکمان» که مشخصا منافعشان در حفظ نظامی است که خود مستقر ساختهاند، در «لایههای پیرامونی» این هسته ما با خیل پرشماری از ایادی و عوامل و عناصر طرف هستیم که ذیل ایدئولوژی و هژمونی هسته هزارانهزار پست و مقام و موقعیت را اشغال کرده و از قبل آن به نام و نان و نوایی رسیدهاند؛ اینها همان «همراهان حاکمیت» هستند و در سایهی این همراهی همواره منافع پرشمار خود و اطرافیانشان تأمین و تضمین است و از این جهت البته که نظرا و عملا در اردوی «حامیان حاکمیت» قرار میگیرند.
.
هر دو دستهی فوق، یعنی هم هستهی حاکمان و هم همراهان و حامیان حاکمان، در گذر از «منفعتاندیشی»، نظر به کموکیف پندارها و گفتارها و کردارها و احیانا ظلمها و ستمها و مفاسدی که طی دوران حکمرانی در حق ملت و مملکت روا داشته و دارند قویا درگیر «عاقبتاندیشی» هم هستند و خوب میدانند که سرنوشتشان سخت بهمبسته است و اگر اوضاع دگرگون گردد از قبل کردههایشان با چه تقاصهای سنگینی روبرو خواهند شد؛ از این نظر هر دو منفعتا و مصلحتا دستدردست هم در یک جبهه علیه هرگونه تغییر و تحول میجنگند.
.
دستهی پرشمار دیگری هم داریم که عملا و نظرا دستی در حاکمیت ندارند اما بههرحال کارمندان و کارگزاران دولت و حکومت در شاخهها و شعبات مختلف بوروکراسیاش هستند و بههرشکل خود و خانوارشان از این طریق ارتزاق میکنند. اینها هم همچون دو دستهی قبل جزو اقشار آگاه جامعه هستند و از قضا بهدلیل حضور در نهادها و سازمانها و نزدیکی به متولیان امور بسی بیشتر و بهتر در جریان کمیها و کاستیها و کجیها و ناراستیها هستند؛ با اینحال همه میدانند شرط استمرار منافعشان اعلام انزجار از مخالفان و یا دستکم سکوت و انفعال است، از این نظر این دسته هم اغلب طرفهای اردوی منتقدان و معترضان آفتابی نمیشوند.
.
(باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنبش مردمی, جنبش اجتماعی, جامعه شناسی شرقی
[ شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی جنگ - بخش سوم
✍️ حسین شیران
.
در شرح نسبت حاکمان با این همه جنگی که از دیرباز تا کنون در جهان میان جوامع بشری درانداختهاند و بدینوسیله میلیونها تن از مردمان بیچاره- اعم از نظامی و غیرنظامی و زن و مرد و کودک و کهنسال، را از زندگی ساقط کرده و میلیونها تن دیگر را ناقص و ناتوان ساخته و خیل بازماندهها را هم بیکس و بیکار و بیخانه و کاشانه به خاک سیاه نشاندهاند، تنها به یک کلیدواژه میتوان تکیه و تأکید داشت: "سلطه"؛ باری، به باور من، فقط این کلیدواژه است که از پس توضیح و تبیین این یک رویداد پرتکرار در همه ادوار تاریخی برمیآید.
.
تاریخا و تحققا هر جنگی در هر کجا و در هر برهه از زمان، فارغ از هر توضیح و توجیهی که برایش ارائه شده و هر آن سرپوشی که برایش و به رویش گذاشته شده، در مجموع از سه حال خارج نبوده و نیست: یا بر سر "کسب سلطه" بوده و است یا برای "حفظ سلطه" و یا در موجهترین حالت "ضدسلطه" بوده است- سلطه بر سرزمین و بر مردمان و بر منابع و مواضع و یا هر چیز دیگری؛ در هر حال خیل توجیهات و پوششها را اگر به تیغ نقد از بر و روی جنگها کنار زنیم لخت و عور جز سلطه چیز دیگری که اصل و اساس جنگها بوده باشد نخواهیم یافت.
.
باری، به این قرار در همه ادوار تاریخی، جنگ لازمهی سلطه و سلطه لازمهی حکومت بوده و است؛ بدون جنگ چه سلطهای و بدون سلطه چه حکومتی؟ برای همین همواره در طول تاریخ این سه به شدت و قوت بهمبسته و لازم و ملزوم هم بودهاند و مدام همدیگر را بازیابی و بازتولید کردهاند و هنوز هم میکنند. دنیا را تا بحال بارها و بارها آب برده ولیکن این سه و نسبت پایدار مابینشان را نه هیچ خواب برده و نه هیچ چیزی خراب کرده است! همچنان حاکمان بقوت بر سر کارند و در هر فرصتی بر سر سلطه بر جوامع و جهان جنگها میافروزند!
.
اما اگر همهی این آتشها از گور سلطه برمیخیزند آتش سلطه خود از کدام گور میخیزد؟ این گور چیست و کجاست که هیچ خاموشی نمیپذیرد و هر گاه که بخواهد شعله میکشد و دنیا و هرچه در آنست را به کام میگیرد و به خاکستر تبدیل میسازد؟ در همین لحظه اگر ابلهی از قماش سلطهجویان کلید پرتاب موشکی را بفشارد و جنگ هستهای به راه اندازد چند ثانیه بعد از دنیا با این همه موجود و این همه دستاورد چه باقی میماند؟ چرا و چطور شد که کار به اینجا رسید؟ و چه کار میتوان کرد بیش از این کار از کار نگذرد؟ ... (باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنگ, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست
[ چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 آشنایی با ایسمها
✍️ نوشته: جان آندریوس John Andrews
🔄 ترجمه: حسین شیران
.
بخش بیست و چهارم:
⏺ ضد جهانیگرایی Anti-globalism
.
ضدجهانیگرایی (همانطورکه از عنواناش برمیآید) مخالف روال و روند جهانیشدن است و در این راستا مخالف گروهها و نهادها، از صندوق بینالمللی پول گرفته تا شرکتهای چندملیتی، که مشخصا از طرفداران این روال و روند به شمار میروند. جنبش ضدجهانیگرایی (یا ضدجهانیشدن) در اواخر قرن بیستم- زمانی که آمریکا تحت رهبری رونالد ریگان (1911-2004) و بریتانیا تحت رهبری مارگارت تاچر از بازارهای آزاد و رفع موانع تجارت حمایت میکردند، آغاز شد.
.
این جنبش که ذاتاً در موضع سیاسی خود چپگرا است، بهطور منظم تظاهرات گستردهای را بههنگام نشستهای بینالمللی برگزار میکند - برای مثال، در نشست سیاتل سازمان تجارت جهانی در سال 1999 و اجلاس جی 8 در جنوا در سال 2001. مجمع جهانی اقتصاد سالانه در داووس سوئیس برگزار میشود، در مقابل، جنبش ضدجهانیگرایی هم یک مجمع مقابلهگری بهنام مجمع اجتماعی جهانی برگزار کند؛ اولین نشست این مجمع در سال 2001 در پورتو آلگره برزیل برگزار شد.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, ایسمها, اصطلاح جامعه شناسی
[ دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 از تنافرات شناختی تا تظاهرات خیابانی - بخش بیست و دوم
✍️ حسین شیران
.
در تصویری تاریخی از 16 بهمن 1357، روزی که امام بر سکویی ساده در سالن آمفیتئاتر مدرسهی علوی حاضر شدند تا تنها چند روز بعد از بازگشت به ایران حکم نخستوزیری و تشکیل دولت موقت را تنفیذ نمایند، دست چپشان مهدی بازرگان نشسته بود با کت و شلوار و کراوات در تیپ معمول دیپلماتیک آمادهی دریافت حکم، و دست راستشان هاشمی رفسنجانی با قبا و عبا و عمامه در تیپ معمول آخوندی، برای یاری و همراهی امام در نخستین اقدام حاکمیتی برای تأسیس جمهوری اسلامی.
.
دست چپی در نگاه نخست یک سیاستمدار اسلامگرا بود و دست راستی یک اسلاممدار سیاستگرا؛ دست چپی آنجا بود تا بعنوان یک غیرروحانی حضورش نماد و نمودی باشد بر جان و جریان جمهوریت در کالبد حکومت اسلامی که حاکماش از پیش وعدهاش را داده بود، و دست راستی آنجا بود تا بعنوان یک روحانی مبارز بارز حضورش هم نماد و نمودی باشد بر ارجحیت و اولویت اسلامیت در حاکمیت (از قضا حکم هم آن روز دست او بود) و هم عرض اندامی بر همگان که بدانند بسی بیش از آنچه فکرش را بکنند به امام نزدیکاند و بواقع "چشم و گوش" ایشاناند.
.
آن روزها فعلا از ریاست و سیادت روحانیون بر دولت و ملت خبری نبود چه هنوز طنین صدای امام بر گوشها بود که میگفت: "روحانیون شغلشان چیز دیگری است و متکفل حکومت نخواهند شد" (سخنرانی 26 دی 57) و حتی در مورد خود هم گفته بودند: "من نمیخواهم ریاست دولت را داشته باشم؛ طرز حکومت حکومت جمهوری است و تکیه بر آرای ملت" (مصاحبه با مجلهی استرن 26 دی 57)؛ و بواقع چنین هم شد و ایشان چند روزی بعد از پیروزی انقلاب (10 اسفند 57) به قم عزیمت کردند و (تا بهمن 58) 11 ماه آنجا ماندند.
.
اما برخلاف نظر امام، دست راستی، گفتهناگفته نظرش این بود که از غیرروحانیون بخاری برای انقلاب برنخواهد خاست و حکومت اسلامی جز به مداخله و مشارکت مستقیم روحانیون برقرار و برمدار نخواهد شد؛ و این گویی نوعی "پیشگویی خودبرآور Self_Fulfiling Prophacy" بود، چه بازرگان رئیس دولت موقت 9 ماه بیش دوام نیاورد و استعفاء داد؛ بنیصدر نخستین رئیسجمهور هم 17 ماه نشده مهر عدم کفایت خورد و فرار کرد؛ و رجایی تنها 28 روز رئیسجمهور ماند و ترور شد؛ و بعد دیگر چهل سال بعد همهی رؤسای دولت، جز احمدینژاد، پیدرپی هم از روحانیون انتخاب گشتند.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست, جنبش اجتماعی
[ جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی جنبشهای مردمی - بخش ششم
✍️ حسین شیران
.
آگاهی در ارتباط با هر چیزی ممکنست از طرق مختلف، با یا بی واسطه، حاصل گردد؛ در سالهای اخیر توسعه و تحول اسباب و اساس ارتباطات و پیدایش و پیشرفت «حوزهی عمومی» بمثابهی فضایی فراخ برای ایجاد شبکههای اجتماعی و اشتراک و انتقال اطلاعات در میان مردم بسی بیش از پیش به افزایش سطح و حجم آگاهیها کمک کرده است؛ بدین سبب حالیا ما معاصران در هر زمینه آگاهترین مردمان در تمام اعصار تاریخ بهشمار میرویم، با این حال مضطربترین و مستأصلترین و گاه مأیوسترین مردمان تاریخ هم همین ماها هستیم!
.
این یعنی آگاهی نه فقط دردی از ما دوا نکرده بلکه برعکس بسی بر دردهای ما هم افزوده است! چگونه میشود آگاه بود اما همچنان زیر سلطه باقی ماند؟ آیا دردی بزرگتر از این هست؟ مارکس- بزرگترین متفکر مردمی قرون اخیر، دو قرن پیش به این موضوع مهم پرداخت و اصلی از آن در میان انداخت مبنی بر اینکه آگاهی، برخلاف تصور ایدئالیستهایی همچون هگل، بخودیخود هیچ کاری از پیش نمیبرد؛ آگاهی بهواقع اگر به علایق و سلایق و منافع توده پیوند نخورد هیچ تحرک و تحولی در طبقات و سرنوشت آنها ایجاد نخواهد کرد.
.
اما حاکمان همواره جلوتر از مردمان هستند و بقول یووال نوح هراری نمیگذارند هیچ جای و هیچ گاهی از تاریخ خالی بگذرد؛ آنها نکتهها را بسی بیشتر و بهتر و زودتر از توده درمییابند و مبتنی بر آن طرح و تدبیری جدید جایگزین طرح و تدبیر ناکارآمد گذشته میکنند! چه اگر اصل و قصد بر "سوار شدن و پیاده نشدن" است برای قرار و دواماش همواره باید هشیار بود. زمانی برنامهیشان این بود که "نباید گذاشت مردم آگاه شوند" وگرنه سلطه بی سلطه، و حالا که میبینند ناآگاه نگهداشتن مردم دیگر جواب نمیدهد طرح تسخیر و تحدید و تعلیق "علایق و سلایق و منافع" مردم را در پیش گرفتهاند تا مباد در پیوند با آگاهی خطرآفرین شود.
.
اکنون اگرکه مدرنیته علایق و سلائق و منافع فراوان آورده است در نهایت افسار همه دست حکومتهاست؛ کافیست مردم از حد و مرز خود خارج شوند و مختصر تهدیدی برای مواضع و منافع حاکمان رقم زنند، آنوقت دیدهایم و باز میبینیم که چگونه سریع کلید خاموشیشان را زده، علائق و سلائق و منافع مردم را مصادره میکنند و سخت آنها را در تنگنا قرار میدهند و تا به حد و مرز خویش عقب ننشیند و توبه نکنند و تعهدی ندهند از روشن کردن آن استنکاف میکنند. توفان توتالیتاریانیسم و تمامیتخواهی حکومتها همواره برای این برپاست تا نهال طغیان در سر توده هرگز نتواند روید! (باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنبش مردمی, جنبش اجتماعی, جامعه شناسی شرقی
[ چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 بازی مافیا و مافیها - بخش سوم
✍️ حسین شیران
.
وقتی همهی بازیگران بازی- چه مافیا و چه شهروند، در ظاهر امر خود را به اصطلاح "سفید" یعنی سالم و صادق و صالح و طرفدار شهر و شهروند و حریم و حقوق شهروندی جلوه میدهند و همواره هم به نفع صورتپذیری این ادراک در اذهان بقیه استدلال میکنند شما اگر که شهروند بازی هستید چارهای جز این ندارید که از همین استدلالات و اظهارات و اقداماتی که هر کدام در برهههای مختلف از خود بروز میدهند، مافیا یا شهروند بودنشان را "استنباط" کنید. تنها ابزار شما برای انجام این مهم هم "تجزیه و تحلیل" یا همان "آنالیز" است.
.
آنالیز به معنی شکستن یک کل (یک ماده یا یک موضوع پیچیده) به اجزای سازندهاش برای درک و فهم بهتر آنست؛ تحلیل هم به معنی "حل کردن و از هم گشادن" است و ایندو معادل خوبی برای هماند. بهترین تحلیلگر برای ماده "معده" است چه هرچه میخوریم را به بهترین شکل به اجزا و عناصر سازندهاش تجزیه کرده و هضم و جذب آن را آسان میسازد. بهترین تحلیلگر موضوعات هم ذهن آدمی است اگرکه در مقام تحلیل همچو معده عمل کند و با شکست و گسست به درک و فهم بهتری- که خود نوعی هضم و جذب است، برسد.
.
شکست و گسست یک موضوع به اجزای سازندهاش بمنظور 1. شناسایی آن اجزا 2. کشف کموکیف ارتباط آنها با یکدیگر و 3. کشف کموکیف ارتباط آنها با کل صورت میپذیرد. در جریان بازی مافیا ذهن شما مدام با آنالیز اکتها و فکتهای هر بازیگر سعی میکند آنها را هم فینفسه و هم در ارتباط با هم و هم در ارتباط با موضوع کلی یعنی شهروند یا مافیا بودن هر کس ارزیابی کند و در نهایت در باب اینکه آیا اینها همه با هم با آن چیزی که هر کدام ادعا میکنند سازگاری دارد یا نه، تصمیمگیری کند. این همان "تفکر انتقادی" است.
.
تفکر انتقادی راه و راهبرد ذهن برای کشف وقایع و حقایق پشت پرده است. جایی که شما با مشاهدهی مستقیم و استخدام تمام حواس قادر به تشخیص و تمییز خیر از شر، حق از ناحق و اصل از بدل، و مثالا اینجا، شهروند از مافیا نیستید چارهای جز پناه بردن به ذهن و فکر تحلیلی و انتقادی ندارید. اما ذهن چون معده نیست که ناخودآگاه و بخودیخود به تجزیه و تحلیل هر آنچه دریافت میکند بپردازد، لاجرم اینجا "تمرین و تربیتی" لازم است و از این جهت تفکر انتقادی یک مهارت بلکه یک هنر محسوب میشود.
.
(باقی در بخش بعد)
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, بازی مافیا پدرخوانده, حسین شیران
[ یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 نقد و نظری بر کتاب "هندسهی عدالت"
اثر علامه هاشمی خراسانی
✍️ حسین شیران
بخش سوم
.
در فصل دوم، استاد در شرح ریشه و علتالعلل مسائل و مشکلات جوامع بشری بحث را از "نیازهای حقیقی بشر که تحت تأثیر «طبیعت»، «وراثت»، «خود» و «جامعه» شکل گرفتهاند" شروع میکند و آنها را "استعدادهای مردم" مینامد که باید به فعلیت برسند؛ اگر یک چنین اتفاقی بیفتد آن را «عدالت» و در غیر اینصورت "محرومیت" در حق انسان تلقی میکند. انسان "حق شدن" دارد به این معنی که نیازهایش باید برآورده و استعدادهایش شکوفا شوند، در حالیکه تاریخ همه از فقدان عدالت و طغیان محرومیت در حق مردمان حکایت دارد.
.
استاد بهدرستی وضعیت امروز بشر را بیارتباط با وضعیت دیروز ندانسته و دود امروز را ناشی از آتش دیروز میداند و "عدالت را گمشدهی دیرین بشریت و هدف از بعثت انبیاء" میخواند و منظور خود از عدالت را هم "عدالت مطلق" بیان میکند و نه "عدالت نسبی که وجودی اعتباری- و نه حقیقی، دارد و نام دیگرش ظلم است". عدالت مطلق یعنی همهی نیازهای انسانها در همهی جوامع بشری برآورده شود وگرنه جزئا انسان از جای خالی یک نیاز برآورده نشده و کلا جوامع بشری از جای خالی یک جامعه که نیازهایش برآورده نشده "سقوط" میکند.
.
به این ترتیب استاد بحث را از سطح یک فرد یا یک جامعه به سطح جهان بالا برده و بصورت جهانشمول از "عدالت مطلق جهانی" برای "نظام واحد جهانی" سخن میگوید. عدالت به معنی و مفهوم "قرار دادن هر چیز جای خود" را میپذیرد و بر اساس آن، هر فرد را نظر به مجموع نیازمندیها و استعدادهایش واجد جایی مختص و مشخص در نظام جهانی میداند که اگر نتواند آن را پر کند "خلأ اجتماعی"ای مخل عدالت جهانی ایجاد میکند. از این نظر او در هر حال و در هر زمان همه را دنبال یک نیاز مشترک میبیند: "عدالت مطلق".
.
"انسان نگونبخت در جستوجوی عدالت مطلق به هر سویی روی آورده و به هر حکومتی سرسپرده است". ... "از بطن نیاز به عدالت است که نیاز به حکومت متولد میشود" تا امکان "اشراف و سلطه" به تأمین نیازها فراهم گردد ... اما وجود حکومتهای متعدد در جهان نه فقط منجر به عدالت مطلق نشده بلکه "علت یا معلول محرومیت" گشته است. "جهان نمیتواند دو حاکم داشته باشد" - چه برسد به این همه حاکم؛ به این قرار است که استاد از پل ضرورت عدالت مطلق جهانی و نظام واحد جهانی عبور کرده به ضرورت "حکومت واحد جهانی" میرسد.
.
بحث به حکومت واحد جهانی که میرسد استاد با تعریف و تعیین چهار ویژگی، نمونهی آرمانی و یا بقول وبر تیپ ایدئالی برایش میسازد: 1. باید هر چیز و هر کس را در نظام هستی بشناسد 2. جای آن را بداند 3. توان جابجا کردناش را داشته باشد و 4. از اشتباه در آنها مصون باشد؛ و بعد بلافاصله میافزاید که "این ویژگیهای چهارگانه همان اشراف و سلطهی حقیقی بر نظام هستی است که اولا و بالذات جز برای خالق آن ممکن نیست." این یعنی حق حاکمیت تنها از آن خالق هستی است و منحصرا با حاکمیت اوست که عدالت مطلق جهانی میتواند محقق گردد.
.
اما حکومت خالق هستی بر هستی و مشخصا بر جوامع بشری چگونه جاری و ساری میشود؟ به چه اسباب و اساسی؟ چرا تا به حال جاری نشده؟ بعد از این چگونه جاری خواهد شد؟ ... در گذر از این مقدمات- که گفتیم فعلا به تسامح با آن همراهی میکنیم تا بعد، بحث استاد بسی "وجههی شرقی و شیعی" خود را رو میکند و به تدریج مقصود و منظور استاد (علامه) از این همه مقدمهچینی مشخص میگردد.
(باقی در بخش بعد).
کتاب هندسه عدالت اثر علامه هاشمی خراسانی را از اینجا دریافت کنید.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: هندسه عدالت, علامه هاشمی خراسانی, بازگشت اسلام, جامعه شناسی شرقی
[ پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی جنگ - بخش دوم
✍️ حسین شیران
.
در این نوشتار ترجیح میدهم بجای پرداختن به پرسش پر حرف و حدیث "جنگ چیست؟" و "از چیست؟" بدوا پرسش کم حاشیهی "جنگ از کیست؟" و یا "دست کیست؟" را در پیش بگیرم، چه تصور میکنم از این مسیر بهتر و زودتر میتوان به مقصد مورد نظر رسید. کم حاشیه یعنی پرسش بقدری روشن است که چندان جایی برای شاخهشاخه شدن و شرحهشرحه گشتن باقی نمیگذارد و با قدری تأمل حتی یک بیسواد و کمسواد هم از پس پاسخ به آن برمیآید؛ جنگها را چه کسانی برمیافروزند؟ پاسخ: حاکمان! حاکمان بر جهان و جوامع بشری.
.
باری، جهان از دیرباز در هر دو بعد مادی و معنوی بس پارهپاره گشته و بارها دست حاکمان از هر نوعاش چرخیده، و تاریخا و تحققا این آنها بوده و هستند که هر بار به یک بهانهای از جامعه و جمعیت خود مایه گذاشته و جنگها افروخته و در سطوح مختلف مرتکب جرمها و جنایات فراوان علیه بشریت و مدنیت گشتهاند و هنوز هم میگردند. برای آنها تنها چیزی که مهم نبوده و نیست جان و جهان هزارانهزار بشریست که در بحبوحهی جنگها از بین رفته و میروند. آنها اصلا کاری به اینکه مردم در جنگ و از جنگ چه میکشند ندارند؛ خود در امنترین نقاط ممکن میایستند و بیپروا و بیملاحظهی پیامدهایش برای مردمان، پیدرپی هم فرمان جنگ میدهند!
.
در این میان «صلح» جز یک امر موقت و در واقع وقفهای مابین دو جنگ و فرصتی برای آماده شدن برای جنگی دگر- چه بسا سختتر و سنگینتر از قبل، نبوده و نیست. رشد و توسعه و تقویت مستمر قوای نظامی و تجهیزات جنگی و تهدیدها و تمرینها و مانورهای نظامی و نمایش فناوریهای دفاعی و هجومی نوین، همه و همه آن- هم در زمان صلح- حکایت از این دارند که آنچه برای حاکمان اصل است جنگ است و صلح فرعی به ذیل آن است! حاکمان ثابت کردهاند همواره به جنگ میاندیشند مگر اینکه خلافاش ثابت شود، برای همین شده از نان شب مردمان خود میزنند و هرچه بیشتر و بهتر مقدمات آن را فراهم میسازند!
.
اما چرا چنین است؟! چرا حاکمان وقتی خود بهتر از هر کس دیگری از هزینههای جانی و مالی و ملی و مملکتی یک جنگ آگاهاند تن به توفان این همه جنگ و این همه هزینه میدهند؟! چرا عملا از رفاه و آسایش ملت و رونق و آبادانی مملکت خویش میزنند و پای جنگ هزینه میکنند؟! چرا حاضرند خیل انتقادات و اعتراضات و اعتصابات و ناآرامیهای داخلی را به جان بخرند ولی یک گام از عزم جزم جنگ پس ننشینند؟! چرا؟! مگر این جنگ چیست و چه تحفاتی برایشان دارد که مدام در کار و بارش هستند؟! به باور من پاسخ به این سؤالات هم هیچ دشوار نیست اگرکه در مقام پاسخگویی در موضع و موقعیت درست قرار بگیریم. (باقی در بخش بعد)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی جنگ, مسائل اجتماعی ایران, جامعه شناسی سیاست
[ دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]

