به کتابخانه جامعه شناسی شرقی خوش آمدید! Wellcome to Oriental Sociology Library
✳️ فرصتی برای مطالعۀ هر چه بیشتر ✳️
دانلود رایگان کتابهای جامعه شناسی
.
.
📚 کتاب: نظریۀ سبک زندگی سلامتمحور (همگرایی عاملیت و ساختار)
✍️ نوشته: ویلیام سی. کاکرهام William C. Cockerham
🔄 ترجمه: حسین شیران Hossein Shiran
.

.
.
این اثر از بحث عاملیت-ساختار بهعنوان یک چارچوب نظری برای ساخت نظریهای در سبک زندگی سلامتمحور استفاده میکند. یک چنین نظریهای در حال حاضر وجود ندارد اما نیاز به آن با توجه به این واقعیت که بسیاری از رویّههای زندگی امروزی دربند ملاحظاتی درخصوص پیامدهای سلامتاند یک ضرورت بهشمار میرود. پارادایم فردگرا تحت تأثیر مفاهیم سبکهای زندگی سلامتمحور از رشتههای مختلف است اما ابعاد ساختاری سبکهای زندگی را نادیده میگیرد و از قابلیت کاربردی محدودی در جهان تجربی برخوردار است. این اثر ملاحظات مربوط به عاملیت و ساختار- هر دو - را در نظر گرفته در عین حال بر بازگرداندن ساختار به جایگاه درخور خود تأکید میکند. در ابتدای اثر عاملیت و ساختار تعریف میشوند و بعد بحث با ارائۀ یک مدل سبک زندگی سلامتمحور همراه با مطالعات نظری و تجربی پشتیبان فراوان ادامه مییابد.
.
.
🔽 لینک دانلود 1 👇👇👇
.
دانلود رایگان کتاب "نظریۀ سبک زندگی سلامتمحور - ویلیام کاکرهام - حسین شیران"
.
🔽 لینک دانلود 2 👇👇👇
.
https://t.me/orientalsociology/6017
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: دانلود کتاب جامعه شناسی, سبک زندگی سلامتمحور, ویلیام کاکرهام, حسین شیران
[ پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش هفتاد و یکم
✍️ حسین شیران
.
ایران ما به یقین از هر نظر از ظرفیت لازم برای تغییر و تحول و تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی برخوردار است و بالاخره روزی روزگاری این بالقوگی در این سرزمین بالفعل و ایران توسعهیافته محقق خواهد شد و همچون نگینی درشت درست در نقطهی تلاقی شرق و غرب عالم در پیش چشم عالمیان بر فرق انگشتر توسعه و تحول خواهد درخشید. اینکه آن روز کی از راه خواهد رسید بستگی دارد به اینکه ما ملت ایران کی قید و بندهای دستوپاگیر فراوان فرورفته در ذهنیات و فروافتاده در عینیات خود را پس بزنیم و بدوا به "قدرت اجتماعی" و "قدرت فرهنگی" لازم برای تحقق یک چنین تغییر و تحولی دست یابیم.
.
باری، در راستای توسعه و تحول پایدار، قدرت اجتماعی و فرهنگی یک ملت و یک مملکت مقدم بر هر قدرت دیگریاند و باقی قدرتها همه در خاک و باغ ایندو میرویند و رشد و توسعه پیدا میکنند؛ قدرت اجتماعی تاب و توان باهم بودن اعضای یک جامعه، فارغ از هر چیزی اعم از دین و مذهب و ایدئولوژی و سیاست و دولت و حکومت، صرفا به حکم جزئی از یک کل بودن است و قدرت فرهنگی تاب و توان همفکر و همدل و همراه و همکار ماندن در عین تعدد و تنوع و تکثر است؛ به بیان سادهتر، قدرت اجتماعی توانایی دورهم بودن در سرزمینی مشترک و قدرت فرهنگی توانایی باهم کار کردن در راستای هدف و مقصد و منفعتی مشترک است.
.
بدون قدرت اجتماعی و قدرت فرهنگی بنیاد هر توسعهای در هر جامعهای بر باد است و رمز و راز "بربادرفتگی" و "توسعهنیافتگی" ما هم همین است و جز این نیست که در سرزمین بادخیز و بادپروری چون ایران که تاریخاش همه "بادنامه" است و چکیدهاش "باد آورد و برد"، قرون متمادی بادها حکومتها و حکومتها بادها آورده و بردهاند و "باد اندر باد" پیوسته بر هستی قدرت اجتماعی و فرهنگی ما وزیده و سخت خاکاش را سست و باغاش را پست و بیبر و بیبرکت ساخته و بر پهنهی پیکر بختبرگشتهاش تاج و تختها آراستهاند؛ به این قرار بی هیچ یا چندان فرصتی برای خودکاوی و خودیابی، قدرت اجتماعی و فرهنگی ملت ما خوار و خفیف مانده است.
.
قدرت اجتماعی به حفظ هستی فینفسه و قدرت فرهنگی به حی و حرکت یکپارچهی یک ملت میانجامد؛ مسلما اول باید بود و بهقولی وجودش را داشت و بعد همتی گماشت و بذر و نهالی کاشت تا بهوقتاش بر و باری برداشت وگرنه بیمایه فطیر است؛ متأسفانه پیدرپی هم حکومتها، در خاک ملت ما، طبق اصل "تفرقه انداز و حکومت کن"، چیزی جز نفرت از هم نکاشته و جز نفاق و شقاق لازم برای حکمرانی برنداشتهاند و اساسا چیزی بدتر از این برای قدرت اجتماعی و فرهنگی یک ملت نیست! اگرکه قرنها بدین قرار در سایهی ضعف ایندو قدرت بهزیر مانده و زجرها کشیده و از خلقها عقب ماندهایم زینپس بههر دلیل زیر و ضعیف و صغیر ماندن برای ما ننگ است ننگ! ...
.
#راهی_برای_رهایی
#فراتلفیقگرایی
#فراوفاقگرایی
#فراایدئولوژی
#فکر_برتر
#قدرت_اجتماعی
#قدرت_فرهنگی
باقی در بخش بعد
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ سه شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی دولت - بخش دهم
✍️ حسین شیران
.
اصل و اساس این بحث این بود و است که بیتردید دولت عامل انحصاری توسعهی هر ملت و مملکتی در هر کجاست؛ بر این اساس، ملت و مملکت ما هم اگر میخواهد نسل اندر نسل روی توسعه و صلح و ثبات و سعادت عمومی را به خود ببیند باید تمام تلاش خود را بهکار بندد تا برای نخستین بار در تاریخ زیست هزارهای خود دولتی از خود و با خود و برای خود دست و پا کند.
.
به این قرار تکلیف بر اهالی علم و عمل روشن است: "باید ملت را دولتمند ساخت"؛ اما چگونه؟ با چه طرح و تدبیری؟ حالیا مسأله اینست و بیش و پیش از همه بر خردمندان و اندیشمندان قوم است اراده و انگیزه و انرژی خود را از هر چیز دیگری برگرفته و صرفا صرف اندیشه به طرح و تدبیری برای حل و فصل این مسأله سازند- چه سرنوشت ملت و مملکت بسته به اینست و بس!
.
متأسفانه میل و مشغولیت بیحد و حصر اندیشمندان ما به نقد و نفی مستمر حکومت و ایدئولوژی حاکم و تجزیه و تحلیل مفصل وقایع روز و مناظرات و منازعات متعدد پیرامون موضوعات انحرافی و گزارش مکرر فسق و فجور و فساد و فرار این و آن مقام مسئول و مانورهای شبانهروزی بر روی حواشیای که همیشه هست مجال تمرکز بر یک چنین ضرورتی را از آنها گرفته است.
.
تا کی و کجا نقد و نفی و نکوهش و افشاگری و رسواگری؟ اگر هدف آگاهی است که دیگر جامعه بهحد آگاهی مازاد رسیده و هر آنکس هر آنچه باید را میداند و بیش از ایناش مصداق زیادهگوییست. یک چنین مشغولیتهایی شایسته و بایستهی ارباب رسانه است و ورود و حضور بیش از حد اندیشمندان در این حوزه مانعی بر خردورزی و آفتی بر روشنفکری و روشنگریشان است.
.
همینکه اکنون تکالیف خرد در این سرزمین بر روی زمین مانده و هیچ معلوم نیست چه کسانی باید انجاماش دهند و تهاش راهی برای برونرفت از این بنبست نشان دهند خود ناشی از فرط سیاستزدگی اندیشمندان و رسانهگرایی و روزمرهگری و روزنامهنگاریشان است و این خواهناخواه و آگاهناآگاه آبیست به آسیاب حریف، چه هرچه فرصت است را به نفع او از بین میبرد!
.
هرگز نشان خردمندی نیست غرق شدن در چیزی و غافل ماندن از چیزهای دیگر. حالیا ما محتاج تقریب و تلفیق دو اصل خردمندی و اندیشمندی هستیم- نه خردمند نااندیش و نه اندیشمند نابخرد هیچکدام دردی از دردهای ما دوا نکرده و در و دروازهای روشن به روی ما نخواهند گشود. تنها به طرح و تدبیر کار درآید و این هم از خردمند اندیشمند و یا اندیشمند خردمند برآید لاغیر.
.
باقی در بخش بعد
.
#جامعهشناسی_دولت
#جامعهشناسی_توسعه
#دولت_ایدئولوژیک
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, جامعهشناسی دولت, جامعهشناسی توسعه
[ یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 دوری در دنیای آمار - بخش شانزدهم
⏺️ میانگین ضریب هوشی کشورها (2025)
.

.
بر اساس این دادهها #چین با ضریب هوشی 107.2 در صدر قرار دارد و #کرهی_جنوبی و #ژاپن هر دو با ضریب 106.4 در ردههای دوم و سوم و #ایران عزیز ما هم با اندکی اختلاف با ضریب 106.3 در ردهی چهارم دنیا قرار دارد. به این قرار به لحاظ بهرهی هوشی حال و روزمان نه فقط هیچ بد نیست بلکه جزو بهترینهای جهان هستیم با این وجود عجیب است که از خیلی از جهات حال و روزمان هیچ خوش نیست و بهواقع جزو درماندهترین مردمان روزگاریم! و این یعنی این سطح از هوش و حواس متأسفانه نتوانسته ما را از خیل گرفتاریهایی که داشته و داریم رهایی بخشد و جایگاهی درخور از جهات مختلف نصیبمان سازد!
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, دوری در دنیای آمار, ضریب هوشی کشورها, IQ 2025
[ جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
دنیای پنهانها و پنهانکاریها
.

.
🌓 باری، گاهی با ته کشیدن برخی چیزها و برخی کسهاست که برخی چیزها و گاه خیلی چیزها رو میشوند! دنیا بیشتر دنیای پنهانهاست تا پیداها و حی و حیات و حکمرانی خیلیها در جامعه و جهان بسته به همین پنهانها و پنهانکاریهاست، اما نه که روزگار همیشه به یک قرار باقی نمیماند بالاخره نیروهای دگرگونساز از راه میرسند و اوضاع و احوال و افراد و اطراف را زیر و رو میکنند و هر چه پنهان دارند پیدا میکنند. اینست که میگویند ماه همیشه پشت ابر پنهان نمیماند و بالاخره در هر کجا پردهها کنار میروند و بسی بر کلبهی سرد و سیاه خیل مکتومشدهها و مدفونشدهها هم روشنی میافتد. این حقیقتی است که به این بهانه میتوان به آن اشاره داشت. "رازها را میکند حق آشکار | چون بخواهد رست تخم بد مکار".
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, جامعهشناسی سیاست, پنهانکاری
[ جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی دولت - بخش نهم
✍️ حسین شیران
.
اینکه امروز اینگونه ملت ایران تحت فشار مضاعف دولت و حکومت، از هر نظر اعم از سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی و فکری و فرهنگی، در گوشهی رینگ در موضع ضعف قرار گرفته، نه همه از قدرت ائتلاف دولت|حکومت، بلکه بیشتر ناشی از "ضعف ذاتی ملت" در این سرزمین است که هیچ یارای مقابله و مقاومت در برابر زیادهرویها و زورگوییهای دولت|حکومت را ندارد!
.
ضعف ذاتی ملت از چیست؟ از فقر یا فقدان "هستهی متعهد متفکر" در بطن و متن جامعه که با تعلیمات و تصمیمات خردمندانهی خود نظرا و عملا خیل عظیم مردمان را از حالت "تودهی توخالی" بودن درآرد و بدوا در مواجهه و مقابله با هر نظام استبدادی و استثماری و بعد در راستای تحقق "ملتدولت"- نظام سیاسیاجتماعی برآمده از مردم و با مردم و برای مردم، نظم و نظام بخشد.
.
حالیا اردوگاه ملت ایران خالی و خلوت از یک چنین هستهی مردممدار فعال و خلاقیست که در دریای همواره متلاطم سیاست ایران، با "طرح و تدبیر" راهنما و راهبر کشتی توفانزدهی مردم باشد. همینکه اینک هیچکس بهدرستی نمیداند چه باید کرد و به که تکیه باید کرد و چگونه با چه اسباب و اساسی ملت را از این بنبستی که درآنست رهاند خود حاکی از حقیقت یک چنین نقیصهایست!
.
در فقر یا فقدان طرح و تدبیری معین از مرجعی مشخص و مشروع که مردم را دلگرم سازد به اینکه بالاخره جایی کاری به نفع ملت در جریان است، همه منتظر یک اتفاقاند- اتفاقی که نمیدانند چیست و چگونه و کی بهدست که رخ خواهد داد، با اینحال همه امیدوارند این اتفاق طوری رقم خورد همه چیز به نفع ملت تمام شود، درحالیکه هیچ ملتی اتفاقی به جایی نرسیده، ما نیز نخواهیم رسید.
.
اتفاق ناشناخته طبعا تبعات ناشناخته بههمراه خواهد داشت و هیچ تضمینی در کار نخواهد بود ماوقع به نفع ملت تمام شود و چرا شود وقتی ملت خود کاری نکرده و کنترلی بر آن نداشته است! بیکاشت امیدی به برداشت نباید داشت، چه "لیس للأنسان إلا ما سعی"! آنچه ما اینک شاهد آنایم "صبر ملت" بر مصائب پرشماریست که بر سرش میآید و نه "سعی ملت" در راستای آنچه میخواهد!
.
باغ ملت ایران نه حالا بلکه قرنهاست که ویران است چه از آغاز تا کنون بیوقفه مستعمرهی سلسله حاکمان بوده و هیچگاه اختیار کاشت و داشت و برداشتاش دست خودش نبوده است؛ اصل و اساس کار همواره مقام و منویات حاکمان بوده و در برابر یک چنین اصل و اساسی، ملت با همه حجم و هستی و هیاهویی که هر از گاهی داشته و دارد هرگز عددی نبوده و نیست که نیست!
.
آبادی باغ ملت بسته بهحضور مستمر حلقهای از "باغبانان و بیلزنان"- و نه غرزنان- است که بیش و پیش از هر چیز جذب قدرت و ثروت و شهرت حاکمان نگردند و بیشرمانه در جناح مقابل درنیایند بلکه دستدردست و پشتبهپشت هم مقابل تهدیدات و تخریبات بایستند و با حوصلهای لایق باغبانی در زمین بعضا سفتاش نهالها کارند و عاری از آفات مراقب رشد و شکوفاییشان باشند!
.
باقی در بخش بعد
.
#جامعهشناسی_دولت
#جامعهشناسی_توسعه
#دولت_ایدئولوژیک
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, جامعهشناسی دولت, دولت ایدئولوژیک
[ پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 جامعهشناسی دولت - بخش هشتم
✍️ حسین شیران
.
با دولت ایدئولوژیک- دولت تسخیرشده توسط یک ایدئولوژی و یا یک حکومت، چه باید کرد؟ حالیا پرسشی حیاتیتر از این برای ملت ایران نیست، چه قریب نیم قرن است قویا گرفتار یک چنین دولتیست و دیگر چندیست همچو آن جانبهلبرسیدهای دربهدر دنبال راهی برای رهایی از آن و در واقع ایدئولوژی و حکومت حاکم بر آن است؛ تا به اکنون هم بیکار ننشسته و راهها و روشها و جهشهای زیادی آزموده ولیکن همینکه هنوز ایدئولوژی و حکومت حاکم هر دو با همهی رانشها و ریزشها و رفوزشها همچنان پابرجاست یعنی که هیچ راهی برای رهایی از آنها دستکم تا حال مؤثر نبوده است و این بسی محل تأمل است که چرا و چطور شده یا میشود که نمیشود!
.
در پاسخ به اینکه چرا نمیشود، هر کسی ممکنست به برخی از عوامل استناد جوید و ضعف و ضلالت ملت و قرار و قوام حکومت را در تقابل باهم به نوعی توجیه کند. در این میان هدف این نوشتار توضیح نقش تعیینکنندهی دولت در تحقق و تداوم و تثبیت این مسأله یعنی ضعف ملت و قوت حکومت است؛ اگر که همواره ملت ایران در موضع ضعف و حکومت ایران در موضع قوت قرار دارد به واقع به خاطر اینست که حکومت، دولت را دربست در دست دارد و دولت، ملت و مملکت هر دو را باهم با همهی سرمایههاشان، درحالیکه ملت نه دولت- که نه در دست دارد و نه حتی دوست میدارد، که حتی خود را هم در دست ندارد و این یعنی اغلب دستاش از هر کجا کوتاه است!
.
بدین ترتیب قرار و قوام حکومت، خلاف آنچه ادعا میشود، هیچ به ملت نیست، چه اگر بود بخش اعظمی از ملت مدتهاست نه فقط همراهی و حمایت خود را از پشت حکومت برداشته بلکه علنا در مقابلاش ایستاده، با اینحال همه میبینیم حکایت همچنان باقیست! چرا؟ چون حکومت وابسته به دولت است و نه ملت- دولتی که اولویتاش حفظ ارکان ایدئولوژی و حکومت "بأی نحو کان" است و در این راستا عمریست با سازوکاری یکسویه به هر طریق ممکن از حی و حیات ملت و مملکت میکاهد و به حی و حیات حکومت میافزاید و بدین قرار از دو جهت، یکی ضعیف و ذلیل نگهداشتن ملت و دیگری قوی و قلدر ساختن حکومت، به زیان ملت و نفع حکومت عمل میکند.
.
آگاهی و اطمینان ملت از یک چنین قرار و مدار مدامفروکاهندهای بالطبع باعث دلخوری و دلسردیاش از عوامل و عملکرد دولت گشته، به مرور مایه و پایهی قهر سیاسی و دوری هرچه بیشترش از دولت میگردد و این خلاف آن روال و روندیست که ملت اصولا باید طی کند و با نزدیک و نزدیکتر ساختن خود به دولت به سمتوسوی نظام سیاسی اجتماعی "ملتدولت" حرکت کند. قهر سیاسی، شکاف میان ملت-دولت را افزایش داده و دولت را، خلاف مصلحت عموم، بیش از پیش به آغوش حکومت میراند و اینگونه در سپهر سیاست ایران، دولت و حکومت بیشتر و بیشتر بههم نزدیک شده، با قدرتی مضاعف، ملت مستضعف را به گوشهی رینگ رانده و دائم تحت فشار نگهمیدارند.
.
.
باقی در بخش بعد
.
#جامعهشناسی_دولت
#جامعهشناسی_توسعه
#دولت_ایدئولوژیک
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, جامعهشناسی دولت, دولت ایدئولوژیک
[ یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]

