جامعه‌شناسی شرقی Oriental Sociology

                                  بررسی مسائل اجتماعی ایران و مسائل جامعه‌شناسی

                                      وبسایت حسین شیران - دکترای جامعه‌شناسی

  صدسال پیش، صدسال پس - بخش سوم
حسین شیران
 

     پیش از آغاز جنگ جهانی اول، طبق قرارداد 1907، ایران از شمال زیر پای نظامیان روسیه و از جنوب زیر پای نظامیان انگلیس بود، بین این دو هم یک منطقۀ بی‌طرف تعیین شده بود تا احیانا نظامیان دو طرف باهم شاخ به شاخ نشوند. جنگ که شروع شد علی‌رغم اعلام بی‌طرفی دولت ایران، آن یک منطقۀ میانی بی‌طرف هم، طبق قرارداد 1915، از بین رفت و کشور بالکل بخصوص در نیمۀ غربی زیر پای نظامیان دو کشور قرار گرفت. سال 1917 با سقوط تزارها و به قدرت رسیدن بلشویک‎ها روسیه هم از ایران پا پس کشید و عرصه برای یکه‌تازی انگلیسی‌ها در کشور باز شد. آنها به بهانۀ اینکه مباد آلمانی‌ها جای پای روس‌ها را در شمال بگیرند سایۀ نحس خود را در این خطه از ایران هم گستردند. 

     در سال 1918 بعد از 4 سال زد و خورد جنگ جهانی اول به پایان خود نزدیک گردید و شعله‌های آتش در جبهه‌های مختلف یک به یک فروکش کرد و در نهایت در اواخر این سال (11 نوامبر) با متارکۀ آلمان از جنگ کاملا خاموش شد. با پایان این جنگ جهان‌گیر و جهان‌سوز همه کشورهای درگیر به سرعت راه بهسازی و بهبودی خود را در پیش گرفتند اما حال و روز کشور ما ایران که در این جنگ نه ته پیاز و نه سر پیاز بود از یک طرف به خاطر تب و تاب و تبعات طاقت‌فرسای جنگ که اغلب از سوی انگلیس تحمیل می‌شد و از طرف دیگر به دلیل پیشرفت خشک‌سالی و رواج قحطی در کشور که باز در آن هم انگلیسی‌ها دستی بر آتش داشتند به سختی رو به وخامت نهاد. 

     تصور بفرمایید حال زار ایران را در آن شرایط نابسامان سال‌های 1297-1298 خورشیدی: کشوری به شدت بیمار، به مراتب بی‌صاحب و به کلی در اشغال بی‌وجهه‌ترین و بی‌وجدان‌ترین کشور روزگار، انگلیس! کشوری که هیچ‌گاه نقشه‌ها و نیرنگ‌هایش تمامی ندارد! هرکس که تاریخ قرون جدید جهان را مطالعه کرده و صاحب ذهنیتی تاریخی باشد شاید برایش بسیار دشوار باشد که ببیند امروز مردم اغلب انگلیس را فراموش کرده و آمریکا و اسرائیل را اولین و آخرین دشمن خود می‌دانند، هرچند آنکه صاحب ذهنیتی تاریخی است بخوبی می‌داند که ایندو هم حتی آوردۀ تاریخی انگلیس هستند و در واقع این کشور از چندی پیش سیاست‌های پایان‌ناپذیر خود در جهان را بیشتر با این دو جاده‌صاف‌کن سر می‌برد! ...

ادامه دارد ...

@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology


برچسب‌ها: قحطی بزرگ 1298, قرارداد 1905 1915, ویروس کرونا, جنگ جهانی اول

[ دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

«نوربرت الیاس و میشل فوکو Norbert Elias and Michel Foucault»

نوشته: دنیس اسمیت Dennis Smith

بازگردان: حسین شیران Hossein Shiran

 

بخش یازدهم

 


📙 زن‌ها و شوهرها
     در ابتدا، هیچ نشانه مشهودی از هم‌گرایی میان الیاس و فوکو به نظر نمی‌رسد. هر کس که جلد اول تاریخ جنسیت (چاپ اول، سال 1976، دو سال پس از کتاب «مراقبت و تنبیه») را در دست می‌گیرد، خیلی زود به این تصور می‌رسد که فوکو عمیقاً غیرمتعهد به تحلیل فروید از روان است در حالی که کتاب فرایند متمدن شدن الیاس عمیقاً متهعد به این تحلیل است.

 

     در حد این جلد، هدف و حریف فوکو شاید بیشتر مارکوزه است تا الیاس؛ با این وضع، نتیجه برای یک خواننده طرفدار الیاس بسیار منفی و ناخوشایند است. در این کتاب، فوکو به شدت به فرضیه سرکوب فروید حمله می‌کند و این طرح او که "عملکرد جامعه مدرن را می‌توان بر حسب کنترل‌های روان‌شناختی بر روی ابراز انگیزش‌های شهوانی توضیح داد" را هم رد می‌کند. با وجود این پس‌زمینه مأیوس‌کننده، هم‌گرایی قابل ملاحظه‌ای میان آثار الیاس و جلد دوم و سوم تاریخ جنسیت فوکو به ترتیب با عناوین استفاده از لذت و  مراقبت از خود وجود دارد. در این کتاب‌ها، فوکو به بررسی این پرسش که کدام جنبه‌های فعالیت جنسی در نظر فلاسفه و پزشکان در یونان و روم باستان مسأله بوده است پرداخته است.

 

     در این دو جلد، فوکو به کشف وجود یک صورتی از عقلانیت غیرسرکوبگر نائل می‌آید، صورتی که متفاوت از اراده به دانستن انحصاری‌ست که از طریق سلسله‌مراتب‌های حرفه‌ای و حکومتی بر مشتریان، زندانیان، سربازان، دانش‌آموزان و بیماران در درون جامعه انضباطی مدرن تحمیل می‌گردد. فوکو در کتاب «جنون و تمدن» (فوکو، 1967) برای این عقلانیت عمیقاً معیوب مدرن، در شیوه‌های عصر رنسانس یک جایگزین پیدا کرده بود آنجا که زنان و مردان، احساسات منطقی و حالات غیرمنطقی ذهن را بطور جدی بعنوان یک منبع بالقوه از حقیقت و یک چشم‌انداز مختلف در جهان در نظر می‌گرفتند. آنها منابعی برای غنی‌سازی بودند و نه برای تهدید.

 

     با این حال، در یونان و روم باستان الگوی دیگری برای ارائه وجود داشت. فوکو دریافت که بسیاری از شهروندان در آن جوامع قادر بودند در داخل محدوده تحمیل شده از وضعیت قدرت و دانش‌شان، به اجرای یک اخلاق مبتنی بر خودمداری منطقی بپردازند و به این ترتیب لذتی بی‌دردسر را پی‌بگیرند. یکی از یافته‌های کلیدی فوکو این بود که در طی یک دوره شش سده‌ای از قرن چهارم پیش از میلاد به بعد، همسران رومی‌ها بسیار قدرتمند شدند و روابط جنسی آنها بسیار سخت و تند و خویشتن‌دارانه شد. 

 

     همان‌طور که او یادآور می‌شود، «از تمام تأملات اخلاقی مکتوب دربارة فعالیت جنسی و لذایذ آن چنین برمی‌آید که در قرون اولیه عصر ما در برخی از زمینه‌‌ها سخت‌گیری و ریاضت‌کشی شدت یافته است. پزشکان نگران از تبعات عمل جنسی، بلادرنگ امتناع را توصیه می‌کنند و باکره ماندن را بر لذت‌بری ترجیح می‌دهند. فلاسفه هم هر گونه رابطه جنسی خارج از ازدواج را محکوم می‌سازند و وفاداری أکید میان زن و شوهر را بدون هیچ استثنائی توصیه می‌کنند (فوکو 1988a، 235).[19]

 

     در نظر فوکو، این تغییرات محصول تغییرات حادث در داخل ازدواج و در ساختار امپراتوری روم است. بعنوان مثال، ازدواج به طور فزاینده به یکی از دغدغه‌های حقوق عمومی بدل گشت. در همین حال، مشاغل دولتی به دست اقلیتی از شهروندان افتاد. شوهران طبقه بالا مستقیماً در امور عمومی درگیر نبودند. از قضا، الیاس هم در سال 1985 یعنی یک سال بعد از انتشار جلد دوم و سوم کتاب تاریخ جنسیت فوکو در مقاله‌ای با عنوان «تغییر توازن قدرت بین دو جنس» به این موضوع روی آورد. ...
  
                                                           

پایان بخش یازدهم


 

 

Norbert Elias and Michel Foucault
Hossein Shiran
منبع:
Norbert Elias and Modern Theory
Professor Dennis Smith , 2001

 

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers

 


برچسب‌ها: کتاب جامعه شناسی, الیاس فوکو اسمیت, نظریه اجتماعی مدرن, حسین شیران

[ جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

صدسال پیش، صدسال پس - بخش دوم
حسین شیران

     احمدشاه قاجار را شاید بتوان بدشانس‌ترین یا بدشگون‌ترین شاه ایران قلمداد کرد. سالی که او تاج‌گذاری کرد (1293 خورشیدی برابر با 1914 میلادی) دستکم دو اتفاق مهم رخ داد که هر دو چندی بعد دست در دست هم دادند و بیش از همه حلقوم ملت بخت برگشتۀ ایران را سخت چسبیدند: یکی آغاز یک دوره خشک‌سالی در منطقه بخصوص در ایران و دیگری آغاز جنگ جهانی اول (در 28 ژوئیه 1914) که به بهانۀ قتل یک ولی‌عهد تنها شش روز بعد از مراسم تاج‌گذاری او آغاز شد. 

     از همان سال 1293 که علائم و نشانه‌های خشکسالی در ایران محرز و مشخص شد همچون هر پدیدۀ اجتماعی هولناک دیگر خواه‌ناخواه یک هراس اجتماعی با مجموعه‌ای از رفتارهای اقتصادی و اجتماعی خاص خود در میان مردم مناطق مختلف ایران پدیدار گشت و به تدریج همپای وخیم‌تر شدن اوضاع پیش رفت و تمامی کشور را در برگرفت؛ از سوی دیگر جنگ جهانی اول هم که نخست در اروپا میان اتریش و صربستان شعله‌ور گردید بتدریج نه فقط قدرت‌ها و دولت‌های دیگر اروپا که حتی در شرق و غرب عالم پای ژاپن و آمریکا را هم به ورطۀ مرگبار درگیری بین‌المللی کشاند. 

     اگرچه در شکل‌گیری این دو عامل خطر (یکی داخلی و دیگری خارجی) حکومت ایران کاره‌ای نبود و چاره‌ای نداشت اما آن‌چنان دولت قدرقدرتی هم بر سر کار نبود که بر اوضاع به شدت بهم‌ریخته ملت و ممکلت مدیریت لازم را داشته باشد. با این وجود شاید تنها کار مهمی که این دولت توانست در آن شرایط انجام دهد اعلام بی‌طرفی در جنگ جهان‌گیر بود که متأسفانه آن هم هیچ‌گاه مورد توجه هیچ‌کس قرار نگرفت. در این نقطه نکتۀ جانسوزی که هست اینست که اصولا و اساسا چرا و چگونه می‌شود یک ملت و مملکتی با طرح و تمدنی تاریخی آن هم تاریخی هزاره‌ای به یک چنین روز و روزگاری بیفتد که نه فقط در شرایط جهانی هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد بلکه حتی هیچ‌کس اهمیتی برای هست و نیستش هم قائل نشود چه برسد به حرفش! ...

ادامه دارد ...

@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology


برچسب‌ها: قحطی بزرگ 1298, خشکسالی بزرگ ایران, ویروس کرونا, احمدشاه قاجار

[ پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

 احکام هشتگانه در بررسی مسائل اجتماعی 6
📝 نوشتۀ جان مشینیز John J. Macionis 
🔄 ترجمۀ حسین شیران Hossein Shiran

     رویکرد جامعه‌شناسان در برابر مسائل اجتماعی جامعه چیست؟ احکام هشتگانۀ زیر بصورت بنیادی بیان‌گر نوع مواجهۀ جامعه‌شناسان با مسائل اجتماعی هستند:

6. مسائل درگیرودار ارزش‌های ذهنی و همین‌طور واقعیت‌های عینی هستند.

     امروزه بیش از سه مورد از هر ده ازدواج به طلاق منجر می‌گردد، اما آیا این به معنای این است که مسألهای به اسم «طلاق» وجود دارد؟ واقعیت‌ها مهم هستند، اما ادراکات ذهنی هم در ارتباط با هر موضوعی مهم هستند. افرادی که واجد ارزش‌های خانواده‌های سنتی هستند به احتمال زیاد نرخ بالای طلاق را به عنوان یک مسألۀ جدی در نظر می‌گیرند، اما دیگرانی که فکر می‌کنند مسئولیت‌های خانوادگی فرصت‌های افراد، بویژه زنان را محدود می‌سازند، ممکن است مخالف این امر باشند.

ادامه دارد ...

 

🆔 @Hossein_Shiran
🌓 https://t.me/orientalsociology
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (OST)     


برچسب‌ها: جامعه شناسی, بررسی مسائل اجتماعی, جان مشینیز, حسین شیران

[ یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

صدسال پیش، صدسال پس - بخش اول
حسین شیران

     سال 1398 سال سختی برای ما ایرانیان بود. این سال را بلافاصله با بلاها و حوادثی چند آغاز کردیم و بلاوقفه با بلاها و حوادثی چند سپری کردیم و سر آخر با بلایی بلاتردید بدتر یعنی شیوع ویروس کرونا ترک گفتیم؛ بلایی که در آغازین روزهای سال 1399 همچنان گریبان‌گیر ماست و همچنان بر شدت و حدت‌اش افزوده می‌شود و هر روز بالای هزار نفر مبتلا و بالای صد نفر مرگ از آن گزارش می‌گردد؛ این‌که آخر و عاقبت این بلا چه خواهد شد و کار به کجاها خواهد کشید هنوز بر کسی معلوم نیست؛ فعلا تا به این حد هم که پیش آمده توانسته بنحوی بی‌سابقه زندگی فردی و جمعی و جهانی ما را به شدت بر هم زند و به معنای واقعی کلمه همه را در وضعیت بحران قرار دهد. اینکه ما حال در کجای منحنی این بحران قرار داریم و کی از دست آن خلاص می‌شویم را اول خدا می‌داند و بعد آن‌ها که این بلا را با برنامه‌ای حساب شده بر سر ما و بسی غیر از ما بربسته‌اند! ...
 
     جالب این‌که درست صدسال پیش از این هم ملت و مملکت ما گرفتار بلایی بمراتب سخت‌تر بوده و متأسفانه تلفاتی سنگینی هم داده است؛ البته به واقع امر این ملت و این مملکت هیچ‌گاه عاری از بلا نبوده و همواره به هر طریق و به هر ترتیب از زمین و زمان، طبیعی و غیرطبیعی و انسانی و غیرانسانی بلا بر سرش باریده و این‌گونه که پیش می‌رود باز هم خواهد بارید! تاریخ را که به عقب بازگردیم کم روز خوش برای ملت ایران می‌بینیم و اغلب هر چه که هست ناسازی و ناخوشی است - البته اگر که چند روز خوش حاکمان و دم و دستگاه‌هایشان را به اشتباه به حساب مردمانی که اصولا در تمام تواریخ ریز دیده می‌شوند نگذاریم! صدسال پیش اما بلایی که گریبان‌گیر این ملت و مملکت شد بسی فراتر از تمامی وقایع پیش از خود حتی حمله مغول بود تا آنجا که برخی از آن به عنوان بزرگترین فاجعه تاریخ ایران یاد می‌کنند: «قحطی بزرگ»! ...

ادامه دارد ...

@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology


برچسب‌ها: قحطی بزرگ 1298, خشکسالی بزرگ ایران, ویروس کرونا, حملۀ مغول

[ پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 کروناویروس طرحی برای بیوتروریسم (؟) - بخش دوم

✍️ گرادی مینز

 🔄 حسین شیران 

     گروه‌های تروریستی غیردولتی (و بسیاری از دولت‌های سرکش) به فن‌آوری تسلیحات بیولوژیکی دسترسی دارند و یا می‌توانند نسبتاً آسان و ارزان به ویروس‌هایی مانند مرس یا سارس یا سایر ویروس‌ها دست یابند و سامانه‌های آزمایش | پالایش | توزیع انسان‌محور را برای شروع حمله پیاده‌سازی کنند. یک راهبرد تروریستی هوشمندانه -دشمنان ما کاملاً باهوش هستند - می‌تواند با ارسال یک شهروند چینی تندروی آلوده به ویروس به ووهان بطور مخفیانه این بحران فعلی را راه انداخته باشد. بطور قابل پیش‌بینی، بوروکراسی جمهوری خلق چین به آرامی به مقابله با آن برخواهد خواست و بعد در لاک دفاعی فرو خواهد رفت. این می‌تواند به یک توده بحرانی در ووهان تبدیل شود و بعد قبل از هرگونه واکنش جدی، در سراسر چین و میان ملل مختلف گسترش یابد.

     تروریست‌ها می‌توانند با عوامل آلوده بیشتر بطور تصادفی ویروس را در سراسر جهان منتشر سازند. این می‌تواند در سطحی کوچک در نقاطی تصادفی (مانند ایتالیا، ایران، ایالات متحده، سواحل غربی و غیره) انجام شود. این می‌تواند همه را مات و مبهوت سازد و کارشناسان و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هم بر سردرگمی و وحشت بیفزایند. همه اینها می‌تواند با بودجه محدود (کمتر از 100 هزار دلار و افرادی کمتر از 50 نفر - تعداد کمتر برای حفظ اسرار بهتر است) انجام شود. نتایج قابل پیش‌بینی خواهد بود:


فلج اقتصادی: با کمترین تلاش در کمترین زمان بیشترین ضرر و زیان، حدود چندین تریلیون دلار، به بازار آمریکا وارد خواهد شد، چیزی بسیار فراتر از کل تأثیر اقتصادی که حادثۀ 11 سپتامبر در یک هفته بجای گذاشت و یا چیزی در حد بحران‌های اقتصادی در چین و جاهای دیگر.

 فلج سیاسی: پرزیدنت ترامپ تلاش بر حفظ نظم و کاهش وحشت عمومی دارد در حالی‌که رسانه‌ها و مخالفان او از زحمات دولت می‌کاهند و بر عدم اطمینان می‌افزایند در خارج از آمریکا علی‌الخصوص چینی‌ها از حالت تعادل خارج می‌شوند به دلیل ضربۀ بزرگی که بر اقتصادشان وارد شده و بالقوه بر ناپایداری سیاسی‌شان منجر شده است؛ لازم به ذکر هم نیست که آنها با یک سوءظن جهانی شدید مبنی بر نشت تصادفی این ویروس از آزمایشگاه‌شان روبرو هستند که باید در برابرش مسئول باشند و آنها با رازداری و سرکوب بیشتر در برابر آن واکنش نشان خواهند داد.

⏺ فلج اجتماعی: بی‌اعتمادی به "بیگانگان" ، احتکار و غیره. حتی اگر "تهدید" آسیب‌ به سلامت عموم کمتر باشد تأثیرات اقتصادی و سیاسی قابل توجه خواهد بود. 

ادامه دارد ...

BY GRADY MEANS
THE HILL - 2020.03.09

@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology


برچسب‌ها: کروناویروس ویروس کووید 19, سلاح بیولوژیکی بیوتروریسم, شکست کرونا, جامعه شناسی شرقی

[ چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 کروناویروس طرحی برای بیوتروریسم (؟) - بخش اول

✍️ گرادی مینز

 🔄 حسین شیران 

     کروناویروس صرف‌نظر از مبنا و منشأاش، حالا دیگر نقشۀ راهی شده است برای بیوتروریسمی که دارد اتفاق می‌افتد. میزان خساراتی که تا کنون از آن حاصل شده، بسیار سریع و زیاد - بسیار زیادتر از حادثۀ 11 سپتامبر - و بسی جهان‌گیر بوده است. واکنش‌ها تاکنون همه بی‌اثر و قابل پیش‌بینی بوده است. هزینۀ یک چنین سلاح بالقوه‌ای نزدیک به صفر می‌باشد. این نمایانگر یک راهبرد جنگی کاملا نامتقارن است و تردیدی وجود ندارد که این راهبرد با دقت توسط برنامه‌ریزان نظامی پیونگ‌یانگ، تهران، مسکو، پکن و سراسر خاورمیانه در حال مطالعه است.

     دیدگاه متعارف و به احتمال زیاد محتمل در خصوص شیوع ویروس کووید 19 اینست که از نزدیکی پیچیده‌ترین آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی در ووهان چین نشأت گرفته و بعد از آنجا به سراسر جهان گسترش یافته است. تا کنون حدس‌ها بر این بوده است که این ویروس از این آزمایشگاه به بیرون نشت کرده است یا اینکه از خفاش‌ها یا مارهای وحشی یا از بازار گوشت مسموم نشأت گرفته است اما اکنون یا در آینده احتمال دیگری هم وجود دارد: یک تهاجم بیولوژیکی عمدی از یک عامل غیردولتی (یا  شاید هم مخفی دولتی) در کار است و این یک تهدید جدی است که آمریکا باید آن را جدی بگیرد.

     داعش و یا سایر گروه‌های تروریستی مدت‌های درازی است که به دنبال دست یافتن به سلاح‌های بیولوژیکی مؤثری بمثابۀ یک "سلاح هسته‌ای قدرتمند برای افراد ضعیف" هستند. افراطی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان یک دکترین نظامی ایجاد کرده‌اند که مطابق آن با یک بیماری مهلک و همه‌گیر می‌توان بخش اعظمی از جمعیت جهان را از بین برد و مهم‌تر از آن می‌توان اقتصادها، دولت‌ها و زیرساخت‌های فنی پیشرفته‌ترین اقتصادهای جهان را نابود ساخت و به این ترتیب یک امتیاز بزرگ برای فرهنگ‌های بازمانده پدید آورد که با جمعیت‌های زیاد خود قادر به زندگی و یا حتی پیشرفت در سطح اقتصادی و فرهنگی ابتدایی هستند.

ادامه دارد ...

BY GRADY MEANS
THE HILL - 2020.03.09

@Hossein_Shiran
https://t.me/orientalsociology


برچسب‌ها: کروناویروس ویروس کووید 19, سلاح بیولوژیکی بیوتروریسم, شکست کرونا, جامعه شناسی شرقی

[ یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]