جامعه‌شناسی شرقی Oriental Sociology

                                  بررسی مسائل اجتماعی ایران و مسائل جامعه‌شناسی

                                      وبسایت حسین شیران - دکترای جامعه‌شناسی

🌓 فراتلفیق‌گرایی، راهی برای رهایی - بخش چهل و دوم
✍️ حسین شیران

.

هرگاه ستیز میان دو قطب محرز و مزمن گردد دیگر تلاش برای وفاق آن‌دو آب در هاون کوبیدن و بیهوده معطل کردن است، باید با خلق "قطب سوم" از هر دو عبور کرد. این اصل اساسی که پیش از این هم بدان اشاره داشتیم در حقیقت معرف و مبین "فراتلفیق" است- رویکرد و روشی برای "کاستن" از حجم تعددات و تنوعات موجود در ارتباط با هر حقیقتی که تحققا در طول زمان توسط ایدئولوژی‌ها پاره‌پاره گشته و هر پاره از آن در میان فرقه‌های مختلف پراکنده گشته و خواه‌ناخواه با ناخالصی‌هایی همچون اوهام و اغراض و امیال درآمیخته و توهما بمثابه‌ی یک حقیقت ناب مبنای پندارها و گفتارها و کردارهای تعصب‌آلود و تحکم‌آمیز فرقه‌ها گشته و از این جهت همواره محل و منشأ و مبنای ستیزها در درون و بیرون گشته است.

.

به این ترتیب فراتلفیق در اصل و اساس یک "تکثرگرای تکثرکاه" است یعنی در عین حال که قویا به پلورالیسم قائل است و بدین سبب به ایدئولوژی‌های موجود بمثابه‌ی تفاسیری از حقایق می‌نگرد که لزوما هر کدام واجد افهامی از حقیقت‌اند و به تعبیری پاره‌ای از حقیقت را با خود همراه دارند- وگرنه هیچ در تلاطم دوران دوام نمی‌آوردند- و دقیقا از این جهت است که باید از گزند انواع ایدئولوژی‌های حاکم و متخاصم در امان باشند، با این حال پلورالیسم را نه هدف بلکه پایه و پیمانی برای هدفی بالاتر و والاتر یعنی "بازسازی و بازیابی هرچه بیشتر و بهتر حقیقت" می‌داند که در غیاب تصویر و تصوری از کلیت‌اش، ناگزیر با گردهم‌آوردن و بهم نزدیک ساختن و باهم جفت و جور ساختن پله‌پله‌ی همین پاره‌پاره‌ها صورت می‌گیرد.

.

از منظر فراتلفیق‌گرایی "بازسازی و بازیابی حقیقت" در هر دوره یک "ضرورت اجتماعی" است و این رسالتی است که مشخصا بعهده‌ی "عقلای قوم" است و نه هر کسی؛ بر عقلا و اندیشمندان هر دوره است که در ایدئولوژی‌های موجود (پاره‌پاره‌های حقیقتِ) بازمانده از دوره‌های قبل "بازاندیشی" کرده و "محققانه"- و نه هرگز متعصبانه که شایسته‌ی هیچ عاقل و اندیشمندی نیست - افهام موجود در آنها را بازیافته و گَرد اوهام و اغراض و امیال از رخسار‌‌شان زدوده، در سطحی فراتر از سطح موجود چهره‌ی جدیدی از حقیقت رونمایند و مشخصا آن را مبنای پندار و گفتار و کردار زندگی اجتماعی خویش سازند؛ وگرنه بدون بازاندیشی و بازیابی و به‌روزگردانی حقیقت، نظرا و عملا، از اداره‌ی عاقلانه و عالمانه‌ی اجتماع بازخواهند ماند.

.

در دنیای دائما در حال دگرگونی دلخوش داشتن به عقلانیت نسل‌های گذشته و در پیش داشتن بی‌چون و چرای ایده‌ها و اندیشه‌های آنها در زندگی، خود آن خطای خطیریست که متحجران و متعصبان بر دوره‌های متواتر تاریخی تحمیل کرده و بازمی‌کنند! ممنوع و محدود ساختن بازاندیشی و آزاداندیشی در میراث گذشتگان در هر دوره هم هنر خاص همین‌هاست تا مباد فهم جدیدی از حقایق موضوعه پدید آید و در افهام آلوده به اوهام دیرین‌شان سستی زاید و هستی و حیثیت خرده‌حقیقت محروسه‌ای که حافظ منافع‌شان است را به مخاطره اندازد؛ اما اگر که عقل و درایت آدم أبوالبشر کفاف همه دوران می‌کرد بازتولید و بازتوزیع عقل در میان بنی‌آدم هیچ توجیهی نداشت، همچنین انتقاد مکرر خدا از عدم مصرف آن (أفلاتعقلون).

.

کلمات کلیدی:

فراتلفیق‌گرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology

.

(باقی در بخش بعد)

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیق‌گرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology

[ دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

به کتابخانۀ جامعه شناسی شرقی خوش آمدید! Wellcome to Oriental Sociology Library

📚 کتابخانه جامعه شناسی شرقی 📚

✳️ فرصتی برای مطالعۀ هر چه بیشتر ✳️

دانلود رایگان کتاب‌های جامعه شناسی

.


.

📚 دعوت به جامعه شناسی (نگاهی انسان‌گرایانه)
✍️ پیتر ال. برگر
🔄 رضا فاضل
⏺️ تعداد صفحات: 206
⏺️ حجم فایل: MB 1.9 (نسخه‌ی کمینه و بهینه شده)

.

دعوت به جامعه شناسی - پیتر ال. برگر . جامعه شناسی شرقی

.

1️⃣ دانلود رایگان کتاب "دعوت به جامعه شناسی - پیتر ال. برگر"

👇👇👇

https://s32.picofile.com/file/8480789750/page%20url

.

2️⃣ دانلود مستقیم کتاب "دعوت به جامعه شناسی - پیتر ال. برگر"

(از کانال تلگرام جامعه شناسی شرقی)

👇👇👇

https://t.me/orientalsociology/5728

(در صورت حذف اتوماتیک لینک‌ها آدرس‌ها را کپی و کتاب را دریافت کنید)

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: دانلود کتاب جامعه شناسی, دعوت به جامعه شناسی, پیتر برگر رضا فاضل, جامعه شناسی شرقی

[ یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 آشنایی با ایسم‌ها - بخش چهل و پنجم
✍️ جان آندریوس John Andrews
🔄 حسین شیران
.
پیامد‌گرایی؛ نتیجه‌گرایی Consequentialism

.

آموزه‌ای در اخلاق و فلسفه که معتقد است اعمال را باید بر اساس نتایج و پیامدهایشان داوری کرد و نه میزان مطابقت‌شان با قوانین یا تعهدات. این آموزه ارتباط نزدیکی با "فایده‌گرایی کلاسیک"1 دارد که استدلال می‌کند خوب یا بد بودن یک عمل بستگی دارد به میزان باقیمانده‌ی خالصی که پس از کسر دردها در جهان لذت بجای می‌گذارد.

پیامدگرایی فیلسوف بریتانیایی جرج ادوارد مور2 "فایده‌گرایی آرمانی"3 بود که می‌گفت زیبایی و دوستی کالاهایی هستند که اعمال باید آن‌ها را به حداکثر برسانند. پیامدگرایی ریچارد مروین هیر4، فیلسوف بریتانیایی دیگر، "فایده‌گرایی ترجیحی"5 بود که می‌گفت یک عمل در صورتی درست است که ارضاء یک میل یا خواسته را به حداکثر برساند- فارغ از این‌که آن میل یا خواسته چه باشد.

پیامدگرایی در مقابل "وظیفه‌شناسی"6 (دئونتولوژی) قرار می‌گیرد که در آن درستی یا نادرستی یک عمل از ذات و طبیعت خود عمل ناشی می‌شود [و نه پیامد آن]. اصطلاح پیامدگرایی در سال 1958 توسط الیزابت آنسکومب7، فیلسوف بریتانیایی دیگر، در مقاله‌ای با عنوان «فلسفه اخلاق مدرن» ابداع شد.

.

1. Classical Utilitarianism

2. George Edward Moore (1873–1958)

3. Ideal Utilitarianism

4. Richard Mervyn Hare (1919–2002)

5. Preferential Utilitarianism

6. Deontology

7. Elizabeth Anscombe (1919–2001)

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی, جامعه شناسی شرقی, ایسمها, اصطلاح جامعه شناسی

[ یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

ما مردمان ناشاد ایران

(شادترین کشورهای جهان در سال 2024)

.

شادترین کشورهای جهان در 2024 - جامعه شناسی شرقی

.

🌓 آمار جهانی می‌گوید ما ایرانیان بسی ناشادیم و با شادترین مردمان دنیا صد رتبه فاصله داریم. اما ما خود در مورد خود چه فکر می‌کنیم؟ اگرکه در اوضاع و احوال و اقوال مردم دقیق شویم می‌بینیم بواقع بدلایل مختلف- از بیکاری و بی‌پولی و بیماری خودشان بگیر تا بی‌نظمی و بی‌فرهنگی و بی‌ملاحظگی دیگران و بی‌توجهی و بی‌عرضگی مسئولان و بی‌برنامگی دولت و بی‌کفایتی حکومت، همه یا اغلب ناراضی و نگران‌اند و از این سبب در هم و بر هم و در خود و با خود و با دیگران درگیرند! دلواپسی ناشی از تصور بدتر شدن اوضاع و نامعلوم بودن فرداها هم که حال‌وروز امروز همه حتی اغنیا را مکدر ساخته! بحث‌های سیاسی بیهوده‌ هم مزید علت آسایش خاطر از همه ربوده! باری ما ملتی ناشادیم و برای شادی خود مشخصا نه دلیل داریم نه برنامه. فلذا من که فرد واقعا شادی دوروبرم نمی‌بینم- جز یک جوان در مسیرم که همیشه با یک آستین‌کوتاه سفید به تن، یک هدفون بزرگ به گوش، شادان و خندان از خیابان رد می‌شود و به همه سر تکان می‌دهد! همه او را الکی‌خوش و دیوانه می‌نامند اما کسی چه می‌داند شاید او که بسی از غم دنیا رهاست عاقل و ماها که بسی دربند آنیم همه دیوانه‌ایم!

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, شادترین کشورهای جهان, ما ملت ناشاد

[ شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 دوری در دنیای آمار - بخش دوزادهم
⏺️ شاخص ادراک فساد در ایران از سال 2003 تا 2023

.

شاخص ادراک فساد در ایران از سال 2003 تا  2023 - جامعه شناسی شرقی

.

نمودار فوق بیانگر رتبه‌ی جهانی ایران از نظر شاخص ادراک فساد (CPI) از سال 2003 تا 2023 (1382 تا 1402) می‌باشد. بالاترین رتبه‌ی ثبت شده (168) مربوط به سال 2009 (دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد) می‌باشد. طبق این نمودار از سال 2005 (1384) به بعد شاهد جهش قابل توجهی در افزایش میزان ادراک فساد در کشور هستیم؛ در کنار سایر عوامل دخیل از جمله گسترش زمینه و افزایش میزان ارتکاب‌ها، یک دلیل مهم این جهش را باید "رشد آگاهی‌ها" و "افزایش افشاگری‌ها" دانست و این مسلما در سایه‌ی رشد قابل توجه "شبکه‌های اجتماعی" و به تبع آن "توسعه‌ی فضای عمومی" از دهه‌ی هشتاد به بعد در ایران بوده است.

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, شاخص ادراک فساد CPI, دوری در دنیای آمار

[ جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 ایران و ایرانی در سفرنامه‌ها - بخش اول

📚 سفرنامه سانسون
(تحقیق و مطالعه‌ی دقیق درباره‌ی آداب و اخلاق و حکومت ایران در زمان شاه سلیمان صفوی)
🔄 تقی تفضلی

.

سفرنامه سانسون - جامعه شناسی شرقی

.

[نیکلاس] سانسون یک مبلغ [فرانسوی] مسیحی است که [در سال ۱۶۸۳ میلادی |۱۰۶۲ ه‍.ش | ۱۰۹۵ ه‍.ق] در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی برای ترویج دین مسیحیت به ایران آمده، سال‌های متمادی در ایران باقی مانده، زبان فارسی را یاد گرفته و با بسیاری از خصوصیات دربار و حکومت ایران و آداب و رسوم ایرانیان آشنایی پیدا کرده و در این مدت هر آنچه خود به چشم خویش دیده را در قالب این سفرنامه‌ی بسیار جالب و قابل توجه به رشته‌ی تحریر درآورده است. (از مقدمه‌ی کتاب)

.

لینک دانلود رایگان سفرنامه سانسون از کانال تلگرام جامعه‌شناسی شرقی

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, سفرنامه‌خوانی, سفرنامه سانسون Sanson

[ جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 فراتلفیق‌گرایی، راهی برای رهایی - بخش چهل و یکم
✍️ حسین شیران

.

وارن بافِت سرمایه‌دار و کارآفرین سرشناس آمریکایی می‌گوید: یک احمق بابرنامه می‌تواند یک نابغه‌ی بی‌برنامه را شکست دهد. باری، باور می‌کنم! همانطورکه اشرار عالم بسی بابرنامه بر اخیار بی‌برنامه فائق آمده و بازمی‌آیند. بواقع سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام که دنیا زمینه و ظرفیت لازم برای هر کاری- چه خوب چه بد، را دارد و در یک کلام انگار که در برابر خیر و شر بی‌طرف است برای همین در هر کجا و در هر برهه از زمان هر بازی‌ای از هر نوع‌اش را مشخصا آنهایی می‌برند که بابرنامه و بااراده و باانگیزه عمل می‌کنند- حتی اگر بدترین و شرترین مردمان روزگار باشند، و آنهایی می‌بازند که هیچ یا چندان بابرنامه و بااراده و باانگیزه عمل نمی‌کنند- حتی اگر بهترین و خیرترین مردمان باشند؛ در کل در این دنیای دنی "هرکه بابرنامه‌تر، برّاتر و برنده‌تر"!

.

با این نتیجه حکم بر هر که اهل نظر است روشن است: حال که چنین است و جز این نیست، هرکه هستی و دنبال هرچه که هستی بکوش بابرنامه باش و باانگیزه و بااراده عمل کن تا بازی‌ای که در آنی را ببری! خلاف این هر آن اسطوره و افسانه و بهانه که در ذهن داری را فرو ریز و تنها و تنها این یک اصل را فراگیر که "دنیا دنیای رقابت است و در این رقابت هرکه بهتر عمل کند می‌برد و هرکه ضعیف ظاهر شود می‌بازد." این قانون این طبیعتی‌ست که ما همه در آن رها گشته‌ایم و تو اگر بازی‌گری باید طبق این قانون عمل کنی وگرنه می‌بازی و بعد باخت مسلما آنچه جایی نرسد تضرع و تظلم است- حتی به پیشگاه خدایی که تو فکر می‌کنی هست تا نگذارد توی ضعیف ببازی، یا هست تا حق ترا از اقویا بگیرد! زهی خیال باطل!

.

هیچ فکر کرده‌ای چرا و چگونه در جهانی که هیچ برگی از هیچ درختی نمی‌افتد مگر با علم و اذن خدا (انعام، 59)، از بدو تاریخ تاکنون این همه جور و جرم و جنایت علیه بشریت صورت گرفته و بازمی‌گیرد؟ آیا این موفقیت اشرار عالم در رقم زدن این همه جرم و جنایت در زمین و زمان بمعنای بی‌خیالی و بی‌تفاوتی خدا در برابر ماوقع است؟ یا که نعوذ بالله خدا طرف شر است؟ در حقیقت هیچ‌کدام! شک نکن که قوت و موفقیت اشرار ناشی از ضعف و شکست اخیار است- اخیاری که بهر شکل واداده و قافیه را به اشرار باخته‌اند! وگرنه اشرار که به نیروهای ورائی و ماورائی مجهز نیستند، اتفاقا اگر یکی در این میان به این نیروها مؤید باشد آن اخیار هستند که خدا و ملائکه و مخلوقات طبیعی و فراطبیعی‌اش را همه پشت و پناه خود می‌دانند!

.

بر این اساس باید پذیرفت این همه باختی که اخیار در برابر اشرار داده‌اند و از آن تاریخ‌ها ساخته‌اند از بی‌برنامگی و، بی‌پرده بگویم اگر، از بی‌عرضگی خودشان است! از این جهت در هر زمینه و زمان مسئولیت هر جور و جرم و جنایتی که رخ می‌دهد را نه فقط پای اشرار بلکه توأمان پای اخیار هم باید نوشت! هیچ چیز در این میان نافی مسئولیت اخیار نیست! جایی‌که نابکاران بهر وسیله کار خود را پیش می‌برند و بر هرچه دین و دنیاست مسلط می‌شوند چرا کاردرستان نتوانند پیوسته قدرت گیرند و بر هر چه شر است مسلط گردند؟ حکم و حکمت خدا بر جدال همیشگی حق و باطل است، تحققا هر کدام موفق عمل کنند بر دیگری حاکم می‌شوند؛ حال اگر تاریخ را اغلب اشرار نوشته‌اند لابد اخیار در هر دوره بی‌های و هوی یک گوشه نشسته‌اند!

.

تو هم اگر نشسته‌ای که خدا خود گفته باطل می‌رود، باری، قطع یقین هر باطلی رفتنی‌ست اما نه به میل و به پای خویش، تنها در صورتی که حقی باقدرت از راه رسد (اسراء، ۸۱) وگرنه باطل بجای خویش پابرجاست، یکی هم از بین برود آن دیگری بی‌فوت وقت جایش را می‌گیرد!

.

کلمات کلیدی:

فراتلفیق‌گرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology

.

(باقی در بخش بعد)

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیق‌گرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology

[ سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]

🌓 به یک دقیقه بعد بیندیش!
✍️ حسین شیران

.

من اصولا آدم بسیار هشداردهنده‌ای هستم! می‌دانید چرا؟ چون ۲۵ سال است بعنوان یک کادر درمان در اورژانس مراکز درمانی کار می‌کنم و پیوسته پیامدهای ناگوار خیلی از کارها و رفتارهایی که خیلی‌ها یا هیچ نمی‌دانند و نمی‌بینند و فکر می‌کنند هیچ اتفاق نمی‌افتد و یا خیلی کم می‌دانند و می‌بینند و فکر می‌کنند خیلی کم آن‌هم برای دیگران اتفاق می‌افتد را بوفور دیده‌ و می‌بینم- انواع صدمات ناشی از انواع تصادفات، انواع افتادن‌ها و شکستن‌ها در هر کجای بدن، انواع خونریزی‌های مغزی و خونریزی‌های داخلی، انواع قطع عضوها و قطع نخاع‌ها، انواع چاقو خوردن‌ها و پاره‌پاره شدن‌ها، انواع مسمومیت‌ها و انواع خودکشی‌ها و ... .

.

برای همین هر جا هر پندار و گفتار و کرداری که احساس کنم به این پیامدها ختم می‌شود را وظیفتا هشدار می‌دهم- حال تا کجا کارگر افتد یا نیفتدش دیگر بستگی دارد به طرف مقابل که تا کجا از گوش شنوا و درک و فهم لازم برخوردار باشد. نمونه‌اش همین چند وقت پیش پی کاری جایی رفته بودم؛ از شانس بد من که رسما از هر دعوا و درگیری می‌ترسم- برای همین هیچ‌گاه در طول عمرم به تماشای خیل درگیری‌هایی که اغلب در محل کار و یا مسیرم رخ می‌دهند نمی‌ایستم، ناگهان بی‌جهت دو جوان سر نوبت باهم درگیر شدند و بی‌پروا میان آن همه ارباب رجوع به زد و خورد باهم پرداختند.

.

بعد یکی که انگار از جنگاوری خود راضی نبود رفت بیرون با یک قمه بازگشت! جیغ و داد زن و بچه‌ها که به یک سو فرار کردند وادارم کرد من ترسو دل به دریا بزنم و بروم مقابل‌اش بایستم. با قمه‌اش به بازویم زد و گفت: برو کنار دخالت نکن! گفتم: یک لحظه فقط صبر کن و به یک دقیقه بعد بیندیش که طرف را با همین قمه زدی و غرق خون انداختی کف سالن! بیا! بفرما! الان افتاده کف سالن! بعد چی؟ 5 دقیقه بعد اورژانس و آمبولانس و بیمارستان و اتاق عمل و جراحی و بعدش چه می‌دانم سردخانه و قبرستان برای اون، و درست 5 دقیقه بعد پلیس و کلانتری و بازداشت و بازپرس و زندان و دیه و قصاص هم برای تو!

.

خوشبختانه دو سه نفر دیگر هم به من اضافه شدند و من با دلی قرص‌تر ادامه دادم: باور نمی‌کنی بیا برو بزن بعد بایست یک‌به‌یک با پیامدهاش روبرو شو! برو بزن هم خودت را بدبخت کن، هم اون را، هم خانواده‌هاتون را! بعد این همه پیامد سر چی؟ سر یک نوبت! که اگر دعواتون نبود الان هم تو رفته بودی، هم اون، هم ما! یکی دیگر گفت: آقا تو قهرمان، تو پهلوان، تو بردی، اصلا هیچ‌کس حریف تو نیست، حالا برو پی زندگیت! یکی دیگر گفت: قمه‌ات را بگذار و برو وگرنه جای دیگر مجبور می‌شوی ازش استفاده کنی و باز همین پیامدها! خلاصه چند نفری مقابل‌اش صف کشیدیم و بالاخره از خر شیطان- که نفس سرکش خودش باشد، پایین آوردیم رفت پی زندگی‌اش.

.

هدف از این نوشتار تمثیلا تأکید بر اهمیت و ضرورت ترسیم و تجسم پیامدها در مقابل دیدگان نادان و نادیده و ناباور است. حالیا برخی در این همهمه هوا برشان داشته، هیچ نمی‌دانند هوا تا کجا پس است! پشت جبهه شیر شده‌اند و شعار هل من مبارز سر می‌دهند و هی جنگ جنگ می‌کنند و با جنگ در صدد ادب کردن طرف مقابل‌اند و حواس‌شان نه به پیشامدهاست نه پیامدها! انگار که نمی‌دانند جنگ دوطرفه است و یهو ممکنست کار از این فشفشه‌بازی که خود می‌گویند بگذرد و بی‌هیچ حد و مرزی به هست و نیست‌بازی برسد. آن‌وقت دیگر برای هر حرف و حرکتی خیلی دیر خواهد بود چه هشدار هم زمان خاص خود را دارد؛

.

اکنون زمان آنست عقلای قوم مقابل دیوانگان جنگ صف بکشند و با صدای رسا "نه به جنگ" گویند و یک ملت و مملکت را از پیامدهای پشیمان‌کننده‌ی جنگ و جنگ‌جویی رها سازند؛ فردا بسی دیر خواهد بود!

.

🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)

🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)

⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)


برچسب‌ها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, نه به جنگ, جامعه شناسی جنگ

[ سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]

[ ]