🌓 آشنایی با ایسمها - بخش پنجاه و ششم
✍️ جان آندریوس John Andrews
🔄 حسین شیران
⏺ جینگرایی (جینیسم) Jainism
.
دینی از هند باستانی، با حدود 4 میلیون پیرو، که قائل به عدم خشونت برای هر موجود زنده - هر که دارای روح است - میباشد. جینیسم فاقد هرگونه الوهیت متعالی یا خدایان یا موجودات روحانی است که به مؤمناناش کمک کند تا روح خود را از چرخهی تولد، مرگ و تولد دوباره رهایی بخشند. رهایی روح با خلاص شدن از شرّ کارما اتفاق میافتد، جوهری که در نتیجهی رفتار شخص به روح او الصاق میگردد. تنها رفتار با فضیلت است که هیچ کارمایی را بخود جذب نمیکند. شکل کنونی جینیسم به مکاشفات ماهاویرا Mahavira باز میگردد- شاهزاده واردهامانا Vardhamana که در سال 599 قبل از میلاد به دنیا آمد و ظاهراً بیست و چهارمین و آخرین تیرتانکار tirthankar این دین است- موجودی کاملاً روشنبین که راه روشنگری را نشان میدهد. ریشههای این دین به حدود سه قرن قبل بازمیگردد ولی معتقداناش میگویند بی هیچ آغاز و پایانی از ازل وجود داشته است. اساس عمل جینیسم بر این اصل متمرکز است که فرد هیچ ضرر و زیانی مرتکب نشود؛ اصول راهنمای آن هم عبارتند از: باور درست، دانش درست و رفتار درست. پنج عهدی هم وجود دارد که فرد باید از آنها پرهیز کند: 1. خشونت 2. دروغ 3. دزدی 4. رابطهی جنسی (تجرد ایدئال است) و داراییهای مادی.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, جینگرایی جینیسم Jainism, ایسمها ISMS, اصطلاح جامعه شناسی
[ دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش شصت و پنجم
✍️ حسین شیران
.
حل و فصل مسألهی تاریخی "فقر یا فقدان نهاد و نیروی مهارکنندهی قدرت" در ایران حالیا از دو جهت برای جامعهی ما حائز اهمیت است: 1. "پیدایش پایگاه مردمی و مردممدار" در بطن و متن جامعه- پایگاهی که وظیفتا حافظ منافع و مصالح ملت در برابر دولت و حکومت فعلی و هر دولت یا حکومتی باشد که بعد از این بر سر کار آید؛ و 2. "پیشبرد پروژهی پلورالیستیک و فراایدئولوژیک ملتدولت"، که سرانجام باید در این سرزمین پدید آید و برای همیشه به پدیدهی منحوس حکومت و استیلا و استبداد و استحمار و استثمار حاصل از آن پایان دهد.
.
از جهت نخست، اکنون جامعهی ایرانی فاقد پایگاه مردمی معین و مشخصیست که از مشروعیت و مقبولیت لازم برای جلب اعتماد عموم برخوردار باشد و از اینرو ضربهها از نظام حاکم خورده و باز میخورد. پیش از این گفتیم پیش از انقلاب دو نهاد "روحانیت و بازار"- بهاصطلاح "حاجآقاها"، پایگاه و پناهگاه مردم در مواجهه با نظامها و سیاستهای حاکم بودند و در این راستا وقایع تاریخی مهمی رقم زده بودند؛ انقلاب 57 به بهترین شکل از ظرفیت بالای ایندو پایگاه برای براندازی نظام سلطنتی و برپایی نظام جمهوری اسلامی بهره برد و بعد هر دو را از بین برد.
.
در فقر یا فقدان یک چنین نهاد و نیرویی که پشت و پناه ملت باشد البته که مرکب قدرت هر وقت اراده کند بیهیچ مانعی بر تمامی عرصههای زندگی ملت خواهد تاخت و گرد و غبارش را بر چهرهاش خواهد نشاند! ملتی که قرار بود سربهفلک کشیدهترین کوه فلات باشد و بیش و پیش از همه طلوع خورشید توسعه و تعالی را تجربه کند حالا شده یک تپهی خاکی محلی که هر بیسروپایی از آن بالا میرود و بیهیچ ملاحظه و مهابایی بر سرش پایکوبی میکند و کیف و حالاش را میبرد و بعد هم فضولاتاش را بر سر و رویاش رها میکند و میرود!
.
باری، ملت بی پایه و پایگاه در حکم توده و یا توپی توخالیست که دست هرکس که بیفتد سریع با پمپ ایدئولوژیاش پربادش میکند و زیرپایش میاندازد و تا هر وقت که بخواهد بر سرش میکوبد و اینسو و آنسو میراندش! در یک چنین شرایطی "مردمسالاری یعنی به بازی گرفتن مردم و بازی با نام مردم و دیگر هیچ"! فلذا بر هر ملتیست اگرکه نمیخواهد از این و آن بازی خورد هرچه سریعتر آنچنان توپر و سفت و سخت گردد که هرکه خواست به بازی و به ضربهاش گیرد از کف پا تا فقراتش آنچنان بشکند که برای همیشه بازی با مردم را فراموش کند!
.
بزرگترین ضرورت در یک چنین راستایی تشکیل "هستههای مردمی و مردمدار" در بطن و متن جامعه است- هستهای که لزوما هم شاخه و هم ریشهاش از مردم و در مردم باشد. این یک ضرورت اجتماعیست و طبعا یک حرکت اجتماعی میطلبد هرچند چون تهدیدیست بر منافع و مصالح حکومت ناگزیر یک حرکت سیاسی تلقی میشود. بهواقع ما در این خصوص با مسائل و مشکلات کلانی درگیر هستیم که اگر بخشی بهخاطر توجه و تمرکز حکومت بر پیشگیری از شکلگیری این مهم باشد بخش اعظماش ناشی از عدم توجه و تمرکز سازندهی ملت و نخبگاناش بر تحقق آن است! ...
.
باقی در بخش بعد
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 خودکشی دختران
✍️ حسین شیران
.
.
🌓 در یک ماه گذشته خودکشی دو دختر نوجوان از اطرافیان اندوه بزرگی بر همه هستیام حاکم ساخت! تصور جای خالیشان در خانه و کلاس درس و جامعه سخت دیوانه و سوز و گداز پدرمادرهایشان دیوانهترم میکرد! همانموقع خواستم از باب درددل هم که شده چیزی بنویسم اما ذهن پریشان و دست لرزانام هیچ اجازه نداد؛ بعد هم چه باید مینوشتم و صرف نوشتن و خواندن چه دردی از جامعه و جمعیت دوا میکند! یاد حکایت ویل دورانت افتادم و مردی که از او دلیل محکمی برای زنده ماندن و خودکشی نکردن خواست و او نداشت و بعد اندوهناک نشست و نوشت: اینهمه دانایی اگر دردی از بشریت درمان نکند به چه دردی میخورد؟ و نیز امیل دورکیم که میگفت فعالیت فکری اگرکه نقشی در زندگی عموم نداشته باشد ارزش یک ساعت زحمت هم ندارد. باری، تا شکاف علم و عمل را پر و یا دستکم کم نکنیم همه بهنوعی مشغول آب در هاون کوبیدنایم. علوم اجتماعی و انسانی علوم رفتاریاند و نهایتا نشان پندارها و گفتارهایمان را باید در رفتارهایمان ببینیم. نسل جدید تابآوری لازم برای تحمل منویات نسل ما هرچند به خیر و صلاحاش باشد را ندارد، چه کنیم؟ چگونه با آنها رفتار و در صورت نیاز اصلاحشان کنیم بیآنکه آنها را پرپر و خودمان را بدبخت کنیم؟ ...
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, مسائل اجتماعی ایران, خودکشی دختران کودکان, ویل دورانت دورکیم
[ سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش شصت و چهارم
✍️ حسین شیران
.
اکنون واضح است که ما ملت ایران از فقر یا فقدان دو چیز در رنج و عذابی عظیم بهسر میبریم: 1. فرهنگ حکمرانی و 2. نهاد و نیروی مهارکنندهی قدرت؛ هر یک از ایندو عامل یعنی "فقر یا فقدان فرهنگ حکمرانی" و "فقر یا فقدان نهاد و نیروی مهارکنندهی قدرت" به تنهایی هر ملتی هر چقدر هم که بزرگ باشد را درگیر مسائل و مشکلات فراوان میسازد چه برسد به اینکه هر دو همزمان بر ملتی حاکم باشند در اینصورت البته که سلطه و ستیز همواره یک پای ثابت جامعه خواهد بود و با سلب امنیت و آرامش و آسایش از آن، نه فقط از توسعه و تحول و تکامل بازخواهد داشت بلکه بهتدریج داشتههایش را هم به باد خواهد داد.
.
از این جهت هم فرهنگ حکمرانی و هم نهاد و نیروی مهارکنندهی قدرت برای هر جامعهای یک "دستآورد اجتماعی" بزرگ تلقی میشوند که لزوما باید در کار باشند تا جامعه با انسجام و انتظام سیاسی-اجتماعی بالایی در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. جامعهی ما هم اگرکه میخواهد سرانجام از این حالت سلطه و ستیز تاریخی خود خارج گردد و با آرامش و آسایشی پایدار توسعهای متوازن را تجربه کند باید بههرشکل ممکن بر این دو دستآورد مهم نائل آید- بخصوص دومی که اگر اولی بههر دلیل موجود و محقق نبود سفت و سخت در برابرش بایستد و هم آن و هم اوضاع و احوال جامعه را تحت کنترل خود درآورد.
.
این یک ضرورت تاریخی برای سعادت این سرزمین است و امروز یا فردا و یا فرداها بالاخره باید محقق گردد وگرنه هرچه به تأخیر افتد توسعه و تکامل جامعه هم به تعویق خواهد افتاد. اولی (فرهنگ حکمرانی) در حکم شیوهی رانندگی است و دومی (مهار قدرت) در حکم ترمز و اسباب و اساسی برای کنترل سرعت که لزوما بخشی باید سمت راننده باشد تا خود بهفرهنگ و بههنگام از دور برداشتن خودرو و سرنشیناناش جلوگیری کند و بخشی دیگر سمت صاحب اصلی (مردم) که احیانا اگر راننده ناشی و نااهل و نانجیب از آب درآمد و هوس سرعت و دور برداشتن و زیر گرفتن کرد سریع خودرو را کنترل کرده از پشت رل خارجاش سازد.
.
اما علم و آگاهی به این مسأله یک چیز است و اقدام و عمل برای برطرف کردن آن یک چیز دیگر و مهمتر! هرچه هست این علم و آگاهی اکنون فراهم است و این یعنی بههرشکل روشنفکران و روشنگران ما تا حد زیادی کار خود را کردهاند و در این باب "دانش و بینش" بهحد کفاف موجود است و حال باید به "روش و منش" لازم برای برطرف کردن این مسأله و پر کردن این چاه و چاله اندیشه و اقدام کنیم تا باز با هر جهش در آن نیفتیم و مدتهای مدیدی از عمر اجتماعی خود را صرف خارج شدن از آن نسازیم! بر این اساس اکنون مسألهی اصلی جامعهی ما اینست: چگونه باید به نهادها و نیروهای لازم برای مهار قدرت دست یابیم؟
.
اندیشه و اقدام در این باره یعنی روش و منش لازم برای حل و فصل مسألهی تاریخی فقر و یا فقدان نهاد و نیروی مهارکنندهی قدرت اکنون یک وظیفه و رسالت همگانی است و حتی خود طبقهی حاکم هم اگر واجد عقل و درک و فهم تاریخی باشد بهجای ممانعت باید در آن مشارکت کند، چه خود بهتر از هر کسی میداند تنها امروز حاکم است و همانطورکه دیروز محکوم بود و بهزور قدرت را بهدست گرفت فردا هم دوباره محکوم خواهد بود چه درست بههمین شیوه طبقهی دیگری بهزور قدرت را از او خواهد گرفت! اما اینکه نمیداند و فقط امروز را میبیند یعنی که ما عملا با فقر یا فقدان فرهنگ حکمرانی هم مواجه هستیم و توأمان بر هر دو مسأله باید متمرکز شویم.
.
باقی در بخش بعد
برای مشاهده و مطالعهی بخشهای قبلی اینجا را کلیک کنید.
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 آشنایی با ایسمها - بخش پنجاه و پنجم
✍️ جان آندریوس John Andrews
🔄 حسین شیران
⏺ انزواگرایی Isolationism
.
سیاست دور ماندن از مراوده با سایر کشورها؛ یک حالت عدم مداخلهگرایی1 که اغلب با حفاظت و حمایتگرایی اقتصادی2 همراه است. بارزترین نمونهاش در دنیای مدرن کرهی شمالی است با اینحال مواردی از انزواگرایی را در طول تاریخ هم میتوان مشاهده کرد، مثلا چین که از اواخر قرن چهاردهم تا نیمهی اول قرن بیستم انزواگرا بود و یا ژاپن که از اواسط قرن هفدهم تا زمانی که ناخدا متیو پری3 در سال 1853 به خلیج ادو (توکیو) رفت و موانع تجاری را از میان برداشت (یک سال بعد ژاپن با آمریکا قراردادی تجاری امضا کرد) در انزوا قرار داشت. خود ایالات متحدهی آمریکا با وجود موقعیت خاص خود بعنوان یک قدرت بزرگ در فاصلهی بین جنگهای جهانی اول و دوم سیاست عدم مداخله را در پیش داشت و هنوز هم که هنوز است انزواگرایی در بین بسیاری از آمریکاییها، اعم از جمهوریخواه و دموکرات که بطور غریزی کشورشان را بینیاز از باقی جهان یا دخالت نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل یا دادگاه کیفری بینالمللی احساس میکنند از محبوب خاصی برخوردار است.
.
⏺ توضیحات مترجم:
1. سیاست عدم مداخلهگرایی Non-Interventionism تصمیم یک دولت و ملت برای خودداری از دخالت در امور داخلی سایر دولتها و ملتهاست. میان عدم مداخلهگرایی و انزواگرایی تمایز باید قائل شد.
.
2. حمایتگرایی اقتصادی Protectionism سیاستی برای حفاظت از اقتصاد داخلی در برابر رقبای خارجی است که برخی از کشورها با اقداماتی همچون وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی و محدودسازی حجم واردات در پیش میگیرند. این سیاست در تقابل و تضاد با تجارت آزاد جهانی است که در آن دولتها کمترین موانع برای ارتباط با جهان اقتصاد را اعمال میکنند.
.
3. متیو کالبریت پری Matthew Calbraith Perry (1794–1858) افسر نیروی دریایی ایالات متحده که در سال 1854 با عقد قراردی تجاری با عنوان کاناگاوا دروازههای ژاپن را به روی جهان گشود.
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, انزواگرایی Isolationism, ایسمها ISMS, اصطلاح جامعه شناسی
[ پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 آیا جامعهشناسی میتواند فارغ از ارزش باشد؟
🔄 بازگردان: حسین شیران
.
⏺ رویکرد فارغ از ارزش به پژوهشگران توصیه میکند خنثی و عینی باقی بمانند و باورهای شخصی و سیاسی خود را خارج از فرآیند پژوهش نگهدارند. با اینحال همهی جامعهشناسان با ممکن و مطلوب بودن این امر موافق نیستند.
⏺ اثباتگرایان معتقدند جامعهشناسی باید فارغ از ارزش باشد.
اگوست کنت اعتقاد داشت جامعهشناسی میتواند از قوانین علمی حاکم بر جامعه پرده بردارد اگرکه همچون علوم طبیعی از روشهای عینی و تجربی بهره برد.
امیل دورکیم هم اعتقاد داشت که وقایع اجتماعی (هنجارها، ارزشها و قوانین) میتوانند مستقل از باورهای پژوهشگر مطالعه شوند؛ او بر کاربرد روشهای کمی برای کشف الگوها و علتها در جامعه تأکید داشت.
⏺ اما تفسیرگراها معتقدند که جامعهشناسی نمیتواند فارغ از ارزش باشد.
گونار میردال ادعا داشت آزاد از ارزش بودن یک افسانه است و پژوهشگران تحت تأثیر پسزمینهها و باورها و زمینهها هستند و ارزشها باید بهصراحت اعلام شوند نه که پنهان شوند؛ جامعهشناسان باید نسبت به کاربرد پژوهشهایشان مسئولیت اخلاقی داشته باشند.
⏺ هوارد بکر هم اعتقاد داشت خنثی بودن جامعهشناس غیرممکن است و حتی ادعا داشت یک چنین کاری یعنی فارغ از ارزش بودن و عینیتگرایی پشتیبان وضعیت موجود است. او جامعهشناسان را ترغیب میکرد تا زیردستان و بیقدرتان و حاشیهماندگان و یا گروههای منحرف را مطالعه کنند و روایتهای مسلط و حاکم را به چالش بکشند.
⏺ نظریهپردازان انتقادی هم همین نظر را دارند.
الوین گولدنر میگوید وانمود کردن به فارغ از ارزش بودن ناراستی و دغلبازیست. او معتقد است جامعهشناسان اولیه با یک چنین روال و روندی و حمایت از نظم اجتماعی موجود در خدمت منافع قدرتمندان بودند.
او طرفدار یک نوع «جامعهشناسی متعهد» است که در آن پژوهشگران بسی دربارهی ارزشهایشان صادق باشند و آثارشان را در راستای توسعهی عدالت و تغییر و تحول بکار گیرند.
⏺ و اما متوازنترین دیدگاه را ماکس وبر پیش نهاده است.
وبر میگوید عینیت تام غیرممکن است و ارزشها در هر حال بر هر آنچه برای مطالعه برمیگزینیم تأثیر میگذارند؛ پژوهشگران باید بکوشند در حین گردآوری دادهها خنثی و فارغ از ارزش بمانند ولی ارزشهای پذیرفتهشده هستند که فرآیند پژوهش (از قبیل انتخاب موضوع) را شکل میدهند.
به بیان دیگر پژوهش جامعهشناختی میتواند فارغ از ارزش باشد ولی خود جامعهشناسان هرگز نمیتوانند.
.
لینک دریافت ویدئو (از کانال تلگرام جامعهشناسی شرقی):
👇👇👇 (کپی کنید)
https://t.me/orientalsociology/5871
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی, عینیتگرایی Objectivism, جامعه شناسی شرقی, Value Free
[ چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
به کتابخانۀ جامعه شناسی شرقی خوش آمدید! Wellcome to Oriental Sociology Library
📚 کتابخانه جامعه شناسی شرقی 📚
✳️ فرصتی برای مطالعۀ هر چه بیشتر ✳️
دانلود رایگان کتابهای جامعه شناسی
.
📚 کتاب "ابن خلدون و علوم اجتماعی" (گفتار در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی)
✍️ دکتر سیدجواد طباطبایی
.
.
⏬ لینک دانلود رایگان کتاب "ابن خلدون و علوم اجتماعی - سیدجواد طباطبایی"
👇👇👇 (کپی کنید)
https://t.me/OrientalSocialThinkers/34208
(دانلود از گروه تلگرامی جامعهاندیشان شرق)
.
📚 کتاب "ابن خلدون و علوم اجتماعی" (گفتار در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی) نوشتۀ دکتر سیدجواد طباطبایی اخیرا توسط فیلیپ گرانت به زبان انگلیسی ترجمه و از سوی انتشارات پولیتی منتشر شده است. کاترین مالابو استاد دانشگاه کینگستون این اثر را یک شاهکار خوانده است. تا بوده خبر از ترجمهی آثار به فارسی بوده، یکبار هم که شده خبری از ترجمهی اثری از فارسی به زبانی دیگر بشنویم.
.
.
⏺️ Ibn Khaldun and the Social Sciences (https://t.me/orientalsociology) (Discourse on the Condition of Im-possibility)
⏺️ Author: Javad Tabatabai (https://t.me/orientalsociology)
⏺️ Translated by: Philip Grant (https://t.me/orientalsociology)
⏺️ Publisher: Polity (https://t.me/orientalsociology), Year: 2024
◀️ آدرس اینترنتی این اثر در سایت آمازون:
https://www.amazon.com/Ibn-Khaldun-Social-Sciences-Im-possibility/dp/1509551360
.
⏬ لینک دانلود رایگان ترجمه کتاب "ابن خلدون و علوم اجتماعی - سیدجواد طباطبایی" به زبان انگلیسی
👇👇👇 (کپی کنید)
https://t.me/orientalsociology/5867
(دانلود از کانال تلگرام جامعه شناسی شرقی)
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: دانلود کتاب جامعهشناسی, سیدجواد طباطبایی, ابنخلدون علوم اجتماعی, Philip Grant
[ سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]
🌓 فراتلفیقگرایی، راهی برای رهایی - بخش شصت و سوم
✍️ حسین شیران
.
"فکر برتر" یک طرح و تدبیر و درحقیقت یک "شاهتدبیر" است و ما پیش از این در شرح ویژگیهای آن گفتیم که ضرورتا باید معطوف به "شاهمسأله"ی حال حاضر جامعه و متعهد به حل و فصل آن باشد و در این راستا با کاربست هم "عقل نظری" و هم "عقل عملی" واجد هم "رویکرد نظری" و هم "راهبرد عملی" باشد و لزوما متضمن "حصول نتیجه" و حتی پس از آن "پیگیر پیآمدها" و "پاسخگوی پیشآمدها" باشد؛ این یعنی از اول تا آخر، فکر همهچیز و همهجا بودن.
.
بدیهیست این "تیپ ایدئال" فکر برتر یا همان شاهتدبیر است و اکثر "انقلابهای سیاسی" که در جوامع مختلف رخ میدهند با وجود همهی ادعاها و آرمانهای جهانگیرشان بواقع فاقد همه یا بخشی از این ویژگیها هستند، هم از این جهت نمیتوانند جامعه را به سرمنزل مقصود برسانند و خیلی زود در مقام نظر و عمل دچار لرزشها و لغزشها و به این سبب تنشها و رنجشها و رانشها و ریزشها میشوند و جامعه را هم درگیر کشوقوسهای بیپایان خود میسازند!
.
برای همین تردید نکن در هر کجا هر جامعهای درگیر افتوخیزهاست اسیر دست سیاستبازهاست که اساسا هدفی جز کسب قدرت ندارند و طرح و تدبیرشان هم نهایت تا رسیدن به قدرت است و بس، بعد از آناش نه که فکر برتری برای سروسامان دادن به اوضاع و احوال ملت و مملکت که هیچ، حتی خود دولت و حکومت ندارند هرکه هرکه شدنها و هرکس هرگوشه بردن و خوردنها و بهگور مردم خندیدنها شروع میشود، هیچکس هیچکجا هم پاسخگوی هیچچیز نمیشود!
.
اینجاست که فریاد "از طلا گشتن پشیمان گشتهایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید" ملت بلند میشود، و این فریاد فریادی از جنس پشیمانیست- پشیمانی از انقلاب و انقلابیون گذشته و لاجرم اندیشه به انقلابی دیگر و انقلابیونی دیگر که همیشه بهوقتاش از راه میرسند و فرصتطلبانه حسب حسوحال روز شعرها و شعارها ساخته و باز وعدهوعیدها داده و باز هنرمندانه رنجش انباشتهی ملت از انقلاب و انقلابیون حاکم را پلی میکنند برای کسب قدرت و حکمرانی خویش.
.
اینست که برای توسعهی پایدار و متوازن یک مملکت صرفا نباید روی انقلابهای سیاسی و سیاستبازان حساب کرد؛ انقلاب سیاسی یعنی پایین کشیدن بیکفایتهای امروز و بالا فرستادن بیکفایتهای فردا، جابهجا کردن ادواری حاکمان و حالبهحال کردن و بیخود امیدوار کردن مردمان و دیگر هیچ! دلبستن به انقلاب سیاسی برای حلوفصل مسائل جامعه چیزی شبیه دلبستن به وزش باد برای رفع آلودگی هواست و خود معلوم است که چگونه تا چه حد مفید و مؤثر است!
.
"طبیعت" یک چیز است و "تربیت" یک چیز دیگر؛ انقلاب سیاسی یعنی سپردن اختیار جامعه به دست طبایع انسانی که طبعا اگر بهحال خود رها کنی سر از سلطهجویی و حکمرانی درمیآورد. رمز و راز دوام و تداوم حکومتها در جوامعی همچون جامعهی ما اینست و جز این نیست که صرفا به طبع حاکمان دلخوش کرده و میکنیم و این حاصل "تربیت معکوس" است یعنی بجای آنکه ملت حاکم مستعدی برای خود تربیت کند حاکم ملت مستعدی برای خود تربیت میکند!
.
و این ناشی از ضعف سازمانیافتهی ملت است که هنوز دوام دارد و دیگر باید برطرف شود و این یک "انقلاب اجتماعی" میطلبد نه سیاسی! فکر برتر طرح و تدبیر و شاهتدبیریست در این راستا، یعنی بدوا تربیت "ملت برتر" و بعد تربیت "دولت و دولتمرد برتر"؛ بدون نقد اولی دومی همیشه نسیه خواهد بود. شرط لازم برای تحقق یک چنین آرمانی دل کندن و پس گرفتن جامعه از دست سیاستبازان قدرتطلب و فرصتطلب (حذف زمینههای حکومت) و کار بر روی ملت است.
.
باقی در بخش بعد
برای مشاهده و مطالعهی بخشهای قبلی اینجا را کلیک کنید.
.
کلمات کلیدی:
فراتلفیقگرایی Meta-Integrationism - فراوفاق Meta-Consensus - فراایدئولوژی Meta-Ideology
.
🆔 https://t.me/Hossein_Shiran (Author)
🌓 https://t.me/orientalsociology (Channel)
⚛️ https://t.me/OrientalSocialThinkers (Group)
برچسبها: جامعه شناسی Sociology, فراتلفیقگرایی MetaIntegrationism, فراوفاق MetaConsensus, فراایدئولوژی MetaIdeology
[ یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ ] [ ] [ حسین شیران Hossein Shiran ]
[ ]